• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • A felébresztett Csipkerózsika

    Hajóállomás, Szentendre

    Építészek: Puhl Antal, Dajka Péter
    Szöveg: Ulrich Tamás
    Fotók: Hajdú József

    Szentendre, Czóbel sétány 6, Duna-part. Az egykori hajóállomás átépítés előtti állapotáról készült fotók alapján ez a vasbeton Csipkerózsika jó néhány évet átaludt, és álmában bizony alaposan tönkrement. Az 1970-es években tervezett és készült épület eredetileg a MAHART szentendrei hajóállomása volt, de ez már csak romokban volt felfedezhető, csak a nyers vasbeton csontváz, rothadó pozdorja lapok, és a tetőn lévő régi felirat megvakult betűtáblái maradtak meg az enyészet Duna-parti ligetében.
    Közel ötven évvel ezelőtt a (ismeretlen, vagy legalábbis a rekonstrukció idejéig megtalálni nem sikerült) tervezők Le Corbusier fenti elvei alapján formálhatták a házat. Nyers erőt sugárzó látszó monolit vasbeton pillérvázas tartószerkezet, az árvíz miatt erőteljes lábakon álló emelet, homlokzatra kifutó gerendák, markáns attika vízköpővel, kazettás födém – szinte érthetetlen, miért acélszerkezetű lépcső készült annak idején, de az elvek első négy pontja maradéktalanul teljesült. A tetőkertre nem volt szükség, ez nem városi környezet, és az épület körül óriási a zöldterület, ráadásul közel a folyó. A környező, valószínűleg hasonló korú épültek is sugároznak valamit ebből az architektúrából, csak kevésbé ennyire képletszerűen.
    Az Európai Unió által is támogatott, tavaly készült „felújításnál” a Villa Savoye (Le Corbusier, Poissy 1931) elvei, tervei és képei inspirálhatták a tervezőket: Puhl Antalt, Dajka Pétert és munkatársaikat. Az átépítési terv jól sikerült, az új épület szép, elegáns, mint egy fehér ruhás hercegnő, a folyóról nézve – a főnézete – is jól mutat.

    • Generáltervezés: Puhl és Dajka Építész Iroda Kft.
    • Építész vezető tervezők: Puhl Antal, Dajka Péter
    • Építész munkatársak: Csáki Melinda, Füzesi Katalin, Serestyén Tamás
    • Belsőépítészet: Ördög Aliz – LIMA Design
    • Statika: Hampl Róbert
    • Gépészet: Oltvai András
    • Elektromos tervezés: Ivanics Zoltán
    • Környezettervezés: Andor Anikó