• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Felemelt fejjel

    BKK Metro4 Kelenföldi járműtelep

    Építészek: Pintér Tamás, Dombi Miklós, Kéner Tamás, Kovács Péter, Lefkánics Zsuzsanna
    Szöveg: Somogyi Krisztina
    Fotók: Zsitva Tibor

    Fotó: Zsitva Tibor

    Kelenföldön feltűnik egy elegáns torony – első osztályú irodaháznak gondolhatja az átutazó –, amely a pályaudvar környékén dinamikusan fejlődő zónát sejtet. A 4-es metróból kilépve ma még nem látható fellendülés. A Kelenföldi járműtelep különlegesen formált toronyépülete azonban magabiztosan emeli ki a fejét bizonytalan kontúrú P+R parkolók, MÁV területek, buszvégállomások és a lakótelep gyűrűjéből, abból a városszéli környezetből, ahol minden józan számítás szerint egy új városközpontnak kellene kinőnie a földből.
    A 2013-ban átadott épületcsoport egy ma még formálódó identitású környezet felett uralkodik, de így is érzékelhető, hogy tervezői egy nagyobb rend részeként gondoltak rá. Épületbejárási engedélyt a BKK-tól szükséges kérni, akik válaszlevelükben rákérdeztek, melyik járműtelepre vagyok kíváncsi, és figyelmeztettek, hogy veszélyes üzemi területre kívánok belépni, amelyhez kísérőt kell igényeljek. Két fontos dologra irányítja ez a figyelmet: elsőként a járműtelepet gondolatban összeköti a kelenföldi buszgarázzsal és általa azzal a gazdag magyar ipari építészeti kultúrával, amelynek szép példája a buszjárműtelep 1949-es, komoly szakmai érdeklődést kiváltó (építész Padányi Gulyás Jenő, statika Menyhárd István) feszített héjszerkezetű csarnoka. Másodsorban az ipari funkció hangsúlyozása rávilágít az építészeti koncepció lényegére is: a DPi design Kft. építészeinek egy nagyméretű ipari csarnokokat kellett elhelyezni egy városi központként vizionált területen. Pontos arányérzék, fegyelmezett szerkesztés és átgondolt homlokzati megoldások következtében megnyugtató módon felel meg a kettős elvárás rendszernek a Somogyi utca-Borszéki utca által közrefogott 44.000 m2-es telep, amelynek épületcsoportja a 2006-os nyertes tervpályázathoz képest ráadásul csak torzójában épült meg.

    Építészet: DPi design Kft.
    Építészek: Pintér Tamás, Dombi Miklós, Kéner Tamás, Kovács Péter, Lefkánics Zsuzsanna
    Környezettervezés: Dr. Balogh Péter István – S73 Kft.
    Szakági tervek: Goda Balázs, Kovács László, Pilz Norbert, Rödönyi Károly – Főmterv Zrt.