• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Fotó-építészet

    Svájci építészeti fotográfia, S AM, Basel, 2012. 12. 08. – 2013. 04. 01.

    Szöveg: Pálinkás Edit

    A világ megismerése korlátozott lehetőségeinkből eredően közvetítő eszközök – útleírások, képeslapok, festmények, vázlatok, fényképek – révén történik. A kortárs építészet megítélését tehát közvetlen, helyszíni benyomások helyett elsősorban képek irányítják. A 90-es évektől megfigyelhető különösen erős képi dominancia, az „iconic turn”, azaz a képi fordulat új értelmezési rendszerek felállításának szükségét adja. A látványtervek minél alaposabb és realisztikusabb kidolgozása, valamint az építészeti fotográfia ebben a folyamatban egyre fontosabbá válik.
    A svájci építészeti múzeum kiállítása a svájci építészet elmúlt 25 évének eredményeiből és tapasztalataiból merít. Az építészeti fotókon, maketteken és tervrajzokon keresztül a tárlat a kép és az építészet közötti kapcsolat aspektusit vizsgálja. Milyen szerepet játszanak a képek a tervezési folyamatban? Milyen képet preferálnak az egyes építészek? Hogyan lehet egy háromdimenziós épületet kétdimenziós képben értelmezni? Mennyiben tud reálisabb képet adni a film? Hogyan befolyásolja képi világunkat az internet?
    A kiállítás koncepciója nem különböztet meg művészi és dokumentarista irányt az építészeti fotón belül. Tervezési folyamat során készült montázsokat (analóg építészet), könyvekben és folyóiratokban megjelent illusztrációkat, különböző lencsével készült fotókat és az internetes felületeken megosztott amatőr felvételeket egyaránt bemutat. A kiállítás indító képe Thomas Ruff 1987-ben készült fotója Herzog & de Meuron laufeni Ricola raktárépületéről, amely az építészirodát bemutató 1991-es Velencei Építészeti Biennálé svájci kiállításán is szerepelt. A velencei tárlat is mutatja, hogy az 1990-es évektől egyre erősebb kooperáció figyelhető meg építészek és fotósok között. Thomas Ruff fotója a svájci építészet ikonjává vált: az épület reprodukciója helyett annak idealizált képét mutatja; az építészeti fotó dokumentarista jellegétől eltávolodva, új minőséget teremtett az építészeti fotóban.