• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • 3h_3 ház

    FUGA, 2018. október 10-24.

    Szöveg és fotó: Götz Eszter

    Huszonnégy éve működik a 3h építésziroda Gunther Zsolt és Csillag Katalin vezetésével. Az évfordulót egy kiállítással ünnepelték a FUGA-ban, ahol a legfrissebb munkáikon keresztül mutatták be sajátos építészeti gondolkodásmódjukat és az előző 24 évet. A tárlat sokféle módon járta körbe az építészcsapat tevékenységét: szövegekkel, fotókkal, munkaközi makettekkel, idézetekkel, sőt ami építészeti kiállításon igen ritkán fordul elő – még anyagmakettekkel is megjelenítették az építészetüket.
    Az az egyszerre érzékeny és logikus megközelítés, ami a 3h építészeti munkáiban tetten érhető, a kiállítás elrendezésében is jelen volt. A bejárattól párhuzamosan két vízszintes sáv vitt a tér belseje felé: az egyik a falon végigfutó időcsík, amely felvillantotta a 24 év munkáit – megépült és tervezett épületeket egyaránt –, vele szemben egy hosszú asztalon a munkaközi makettek sorakoztak, kevés felirattal, de jól beazonosíthatóan. Ez a „terepasztal” a munka igazi terepe, itt öltenek testet azok az elvek, amelyeket az építészek a tablók szövegeiben három kulcsfogalomba sűrítettek: a tér, a kontextus és a koncepció. A három fogalmat az építészek egy-egy új unkájukhoz kapcsolva, konkrét anyagon bontották ki. Így a MOME éppen zajló bővítése a koncepció értelmezéséhez ad támpontokat, a fertődi Esterházy-kastély rekonstrukciója és kortárs elemekkel való, bővített átirata az építészeti tér sajátos tér-képéhez ad útmutatót, a szegedi Dóm felújítása pedig az itthon inkább térbeli értelemben használt kontextus fogalmát az időbeli kapcsolódás mentén gondolja újra. A felnagyított fotók, makettek, tervrajzok mellett a tablókon olyan szövegrészleteket is kap a néző, amelyek a tervezőket inspirálták, így beleláthat a tervezés, a gondolkodás folyamatába. Kivételes bizalommal fordulnak a 3h építészei a közönség felé azáltal, hogy magát a folyamatot tárják fel a kiállításon. Az eredményorientált kortárs építészetben egyáltalán nem megszokott gesztus szinte bensőséges, amit szépen kiegyensúlyoz a kiállítás racionális, visszafogott, mégis elegáns látványvilága.