Az iskolafejlesztés komplexitása

Kapy Jenő

Az iskolafejlesztés komplexitása
Jeney Lajos írásának továbbgondolása

Ørestad Gimnázium, Koppenhága, Dánia, 2008, építészek: Architect 3XN, fotó: Adam Mørk

A világ működésének – az ezredfordulón kritikussá vált – fogyasztás vezérelte szisztémája egyre jobban szétzilálja oktatásunk 150 éves rendjét, valóban sokat felejtettünk. Csak a közelebbi múltból: a 70-es, 80-as évek magyar iskolaépítészete valóban világszínvonalú volt, illetve a mögötte lévő úttörő építészek (például Kismarty Lechner Kamill) munkássága nem felejthető, akiknek gondolatai nagyszerű szerkesztési elvekben nyilvánultak meg. Sőt azt látjuk, hogy éppen ez jön vissza tőlünk nyugatabbra, valamiféle új strukturalista irányzatként – például a jelenkori dán iskolaépítészetben. Mégis meg kell mondanunk: a hazai oktatás területén jelentkező – érzékelhető – gondokat nem lehet csak a tervezési hibákból eredeztetni. A probléma ennél sokkal összetettebb, ami az egész oktatásügy fejlesztésére, illetve annak részterületeire irányuló – de azokat a maguk összefüggéseiben kezelni tudó – kutatásokban képezhetők le.