Más megvilágításban

A Fény Mestere díj 2018

Szöveg: Somogyi Krisztina

A Fény Mestere díjat 2018 tavaszán harmadik alkalommal adták át. A beérkezett pályaművekhez kapcsolódóan a zsűrizés során számos alapvető fontosságú szempont került előtérbe, ami rávilágít arra, hogy a különböző szakmák és tudások felől mennyire sokféle eltérő szempont, érvelés és tudás ütközik egymással.
A fény minden területen alapvető fontosságú, az építészet kapcsán is megkerülhetetlen. Az építész képzésen kívül eső nézőpontok érdekesen árnyalják a témát, a hazai oktatásban egyelőre hiányzó világítástervezés témakörét. „Az építészet akkor születik meg, amikor a nap fénye beleütközik egy falba” – fogalmaz Louis Kahn, utalva arra az evidenciára, hogy a fény jelenléte alapvető feltétele mind a tér, mind a forma érzékelésének. Olyannyira természetes, hogy nem is feltétlenül tudatosul a használóban. Ambiens, azaz körülölelő a jellege. Közegként létezik, így inkább csak a hiányára, a problematikus helyzetekre, avagy egészen különleges pillanataira figyelünk csak fel. Talán ez a fő oka annak, hogy építészet és a fény összefüggéséről nincsen olyan mélységű módszeresen tematizált gondolkodás, mint ahogyan az más témák kapcsán tapasztalható. (Összehasonlításként: több kötetnyi tudás gyűlt már össze építészet és anyag, építészet és tér, vagy építészet és forma összefüggéseiről.) Az átfogó elméleti munkák hiányának az ellenére, a fényviszonyok kérdése természetesen számos alkalommal előkerül az építészetelméletben és kritikában, így a templomok tervezése kapcsán mindig fő szemponttá válik. A fény, mint mesterséges állapot, maga a megvilágítottság a belsőépítészeti munkák és a kiállítások kapcsán is rendre előkerül, ilyenkor gyakran a színházi világ és szcenírozott események eszköztárához közelítő megoldások kerülnek ma szóba. Egyre szűkítve fizikai értelemben a témát, maga a fényt sugárzó test – egyszerű esetben lámpa, más esetben egyedi megoldás, akár építészeti szerkezetbe rejtett fényforrás, luminóz felület, avagy a manapság valóban sokfelé nyíló technológiai innováció – is tárgya az építészetről szóló diskurzusnak. Losonczi Áron Litraconjával indulóan a fény és az anyag párosításával, fény és anyag újszerű szimbiózisa is bekerült a gondolkodásba.

A Fény Mestere – Master of Light 2017 pályázat eredménye

A Fény Mestere 2017 díj: Mátrai Erik (Porticus)

A szakmai zsűri dicséretében részesült pályaművek:
• Arteria Industrial: Szabó Ákos és Szabó Sára
(Barnamezős kincs: A wittenbergi armatúra)
Csiszár Mátyás, Kalászi Zoltán, Tóth Bálint (Circle Pier Fényinstalláció)
MeetLab: Wolkensdorfer Mátyás, Dankó Barna, Belkovits László
(Laser Facade Games 1.0 – Tron)

Fénytechnikai-tervezés megosztott különdíj:
Kulcsár Zoltán és Tóth Petra
(Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Oktatási Épület Fogadótér kialakítása)
Markó András, Németh Tamás, Kéry Balázs, Turi Ádám és Zengővári Béla
(Rippl lámpa – Kaposvár Vasútállomás Műemléki helyreállításának egyedi lámpái)

Borz Kováts Sándor különdíj:
Markó András, Németh Tamás, Kéry Balázs, Turi Ádám és Zengővári Béla
(Rippl lámpa – Kaposvár Vasútállomás Műemléki helyreállításának egyedi lámpái)

Bedécs Sándor különdíj:
Kulcsár Zoltán és Tóth Petra
(Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Oktatási Épület Fogadótér kialakítása)

Provim Mesterdíj:
Arteria Industrial: Szabó Ákos és Szabó Sára
(Barnamezős kincs: A wittenbergi armatúra)