Grabowieczky Leon művészi magyar játékműhelye (1921-1938)

Kalmár Ágnes

Grabowieczky Leon művészi magyar játékműhelye (1921-1938)
A vizuális nevelés népművészeti gyökerei a 20. század első harmadában

Undi Mariska játéktervei, 1914

Az Iparművészeti Múzeum Art Deco és modernizmus – Lakásművészet Magyarországon 1920-40 című kiállítása szakít a korábbi modernizmus-képpel és a bemutatott korszak átértékelését kezdeményezi. Megkerülhetetlen a tárlat kapcsán az úgynevezett „másik modern” fogalma, a szecesszióból fakadó, majd részben az art decóban is megfogalmazódó építészeti- és tárgy-tervezői irány, amely a funkcionalizmust ötvözi a regionális anyaghasználattal és hagyományos technológiával. A tárlaton például Rév István Árpád tárgyaiban. Az alábbi írásban bemutatott, méltatlanul elfeledett játéktervező, Grabowieczky Leon életművében is ez a ma kevéssé ismert és elfogadott, de valódi modernizmus-változat teljesedett ki – a szerk.

A Kecskeméti Szórakaténusz Játékmúzeum és Műhely 2011 decemberében ünnepelte fennállásának 30. évfordulóját. Az intézmény gyűjteményének ékességeit az egykori magyar játékkészítő műhelyek műtárgy-együttesei jelentik.  Grabowieczky Leon első fajátékai 1982 februárjában kerültek a néhány hónappal korábban megnyílt intézmény alig körvonalazódó múzeumába. A következő években teljesedett ki ez a gyűjtemény, így ma már egészében bemutatja ezt a különleges műhelyt, mely a kor stílusának megfelelően egyszerre őrzi a szecesszió stílusjegyeit és az előremutató sajátosságokat: forma és szerkezet egységét, a gondos tervezés pontosságát, a sokszorosított előállítás igényét. Mégsem egyszerű e tárgyak elhelyezése a magyar iparművészetben, mert játékkultúránk korábban nem kutatott területeit kell ehhez sok-sok évtizedes késéssel körvonalazni.