Iwan Baan: Moments in Architectre
Vitra Design Museum, 2023. 10. 21. – 2024. 03. 03.
Szöveg: Vitra Design Museum
Fotók: Iwan Baan
A holland származású Iwan Baan napjaink egyik vezető építészeti fotográfusa. Képei a globális megavárosok növekedését dokumentálják, hagyományos és informális lakóépületeket vizsgálnak, és olyan kortárs sztárépítészek épületeit ábrázolják, mint Rem Koolhaas, Herzog & de Meuron, Kazuyo Sejima vagy Tatiana Bilbao. A Vitra Design Museumban rendezett első nagy retrospektív kiállítás az életmű kiemelkedő darabjaiból nyújt széles választékot, egyben panorámát mutat a világ 21. század eleji építészetéről, annak városi és társadalmi kontextusáról, valamint az épületeket használó emberekről.
A kiállítás Baan munkásságának minden területéről mutat példákat a 2000-es évek eleje óta, emellett filmfelvételeket és ritkán publikált fotókat is láthatunk a világ minden tájáról, a kínai Yaodong kerek falvaktól az etiópiai sziklába vájt templomokig, a kairói többszintes, saját építésű lakóházaktól a caracasi Torre David-ig. „Engem nem annyira az időtlen építészeti kép érdekel, mint inkább az adott időpillanat, a hely és az ott élő emberek – az összes váratlan, nem tervezett pillanat a térben és körülötte, az, hogy az emberek hogyan lépnek kapcsolatba azzal a térrel, és az ott kibontakozó történetek” – vallja a fotós.
Baan azután kezdett el az építészettel foglalkozni, hogy 2004-ben találkozott Rem Koolhaas-szal. A kiállítás első szekciója a Koolhaas által vezetett OMA pekingi CCTV székházának (2002–2012) és a Herzog & de Meuron által tervezett, szintén pekingi olimpiai stadionnak (2003–2008) építését dokumentáló képsorozatot mutatja be. Baan képei nemcsak a homlokzatokat mutatják be, hanem az épületeket a földből felhúzó munkásokat is, dokumentálva gyakran nehéz körülmények között végzett munkájukat és mindennapi életüket. Ez a rész, amely számos eddig publikálatlan művet tartalmaz, feltárja Baan vonzódását az építészet mint folyamat és mint társadalmi erő iránt – és Kína globális szuperhatalommá válásának megnyilvánulása iránt. Ezt illusztrálják a szekcióban található más fotósorozatok is, amelyek Kína 2000-es évek eleji ingatlan-boomját, valamint a hagyományos kínai épületeket örökítik meg.
A Rem Koolhaas-szal való első együttműködése óta Baan napjaink számos vezető építészével dolgozik együtt. A Herzog & de Meuron, Francis Kéré, Sou Fujimoto, Tatiana Bilbao, Diller Scofidio + Renfro, SANAA, Toyo Ito és sokan mások őt választják fotósuknak projektjeik dokumentálásához. Az épületek karakterének és kontextusának megragadásához Baan helikopterről készített légifelvételeket kombinál különböző perspektívák sorozatával, a panorámaképektől a részletes közelképekig. Az építészekkel való munkakapcsolata olyan szoros, hogy gyakran hagyják, hogy a megérzéseire hagyatkozva válassza ki a megfelelő motívumokat és szögeket a tökéletes felvételhez. Nem vár az ideális időjárásra vagy a jó fényviszonyokra, örömmel köszönti a valóság véletlen hatásait, és olyan felvételeket készít, amelyek vizuális ereje képes alakítani egy épület megítélését. A kiállítás második szekciója áttekintést ad erről a munkásságról, Zaha Hadid római MAXXI Múzeumától a SANAA lausanne-i Rolex Learning Centeréig, Toyo Ito tajvani Nemzeti Taichung Színházától Balkrishna Doshi ahmedabadi projektjeiig.
Baan egy globális nomád, munkaideje nagy részében járja a világot. Minden kontinensen felfedezi a virágzó megavárosokat és dokumentálja az ingatlanpiaci fellendüléseket vagy összeomlásokat, a növekvő sűrűséget, a városok fejlődését és az egyéni élettörténeteket. Sajátosságokat és visszatérő témákat vizsgál, a városi növekedéstől a modernista örökségig, a globalizációtól a helyi közösségekig. A digitális fényképezés könnyedségével váratlan pillanatokat örökít meg. A világ számos táján dolgozik, és gyakran felkeres olyan épületeket is, amelyek alkalmazkodnak a helyi körülményekhez és hasonlóságot mutatnak a kultúrák és kontinensek között. Az egyik ilyen projektben Baan a világ feltehetően legnagyobb ideiglenes városát dokumentálja: egy sátortábort, amelyet az indiai Prayagrajban 12 évente megrendezett Kumbh Mela fesztivál idejére állítanak fel, és amely becslések szerint 50-80 millió zarándokot vonz. A venezuelai Caracasban egy projekt a Torre David nevű, befejezetlen toronyházról szól, amelyet a házfoglalók informális lakókomplexummá alakítottak át. Az erről készített fotósorozata – amelyért 2012-ben az Urban Think Tank-kel (Alfredo Brillembourg és Hubert Klumpner) és Justin McGuirkkel együtt elnyerte a Velencei Építészeti Biennálé Arany Oroszlánját – szívbe markoló társadalmi tanulmány, amely bemutatja, hogyan foglalják el az ott élők a nyers betonépítményt, és alakítanak ki benne otthonokat, üzleteket, közösségi tereket.