Pollack 250
Nemzeti Múzeum, 2023. 08. 30 – 12. 01.
Szöveg: Götz Eszter
250 éve született Pollack Mihály, a magyar reformkor egyik leginkább meghatározó épÃtésze, akinek fÅ‘műve kétségtelenül a Nemzeti Múzeum épülete. Ennek ellenére a múzeumban rendezett emlékkiállÃtáson alig valamit tudunk meg a neves mesterrÅ‘l.
Egy eldugott emeleti részen találja meg a látogató a Pollack 250 cÃmű tárlatot – már aki elég elszántan keresi, mert sehol sincs feltüntetve, merre is induljon. A kiállÃtás Pollack gazdag életművébÅ‘l egyedül a Nemzeti Múzeummal foglalkozik – ezáltal még a cÃme is megtévesztÅ‘ –, annak létrejöttével, a múzeumalapÃtás gondolatát felvetÅ‘ József nádorral, Széchenyi Istvánnal és a reformkorral. Néhány igényes épületmakettet ugyan felvonultat, s mellettük Pollack Ãróasztalát, a mesterlevelét, a honosÃtási kérvényét, egy általa festett csendéletet és a Than Mór által róla festett portrét – mégis, mintha maga az épÃtész nem jelenne meg. Inkább a fiatalabb korosztályoknak szól, izgalmas múzeumpedagógiai ötletekkel, kinyitható fiókokkal, térbe lépÅ‘ rajzokkal, egy jól összeállÃtott idÅ‘vonallal. De a Bécsben született és munkásságát Pesten kiteljesÃtÅ‘ Pollack Mihály életműve – a Ludovika, a Deák téri evangélikus templom, a Festetics-palota, a Johann Amannal közösen tervezett budavári Sándor-palota, a pesti bérházak vagy a vidéki arisztokrata kastélyok – alig kapnak figyelmet, ahogy a SzépÃtÅ‘ Bizottságban való vezetÅ‘ szerepe, vagy műveinek hatása sem. Viszont egy emelettel följebb részletes képet kapunk a Nemzeti Múzeum átalakÃtásának újabb terveirÅ‘l – legalábbis ha rájövünk, hogy a kis lépcsÅ‘n feljutva folytatódik a tárlat.
Szomorú, hogy ez a jubileum nem volt elég a méltó megemlékezésre a modernizálódó Pest képét meghatározó épÃtészérÅ‘l, holott a múzeum anyagából valószÃnűleg jóval teljesebb, átfogóbb bemutatót is létre lehetett volna hozni. Többek között arról is, hogy milyen vonzerÅ‘t gyakorolt a magyar reformkor és különösen Pest nagyvárossá fejlÅ‘dése az európai épÃtészeti szcénára.