Meg nem épült Budapest
Magyar Közlekedési Múzeum, 06. 21. – 09. 30.
Budapest közlekedési vÃzióit összegzÅ‘ új idÅ‘szaki kiállÃtás nyÃlt a Közlekedési Múzeum leendÅ‘ otthonában, az Északi JárműjavÃtó DÃzelcsarnokában. A Meg nem épült Budapest metróvonalak, autópályák, siklók és sugárutak tervrajzain, korabeli térképeken és látványterveken keresztül idézi meg, milyen lenne egy alternatÃv Budapest az elmúlt 150 év közlekedési tervei alapján.
A tárlat egy izgalmas utazás a fÅ‘város múltja és egy alternatÃv jövÅ‘ között. A nagyközönség most elÅ‘ször láthatja ezeket az elfeledett terveket, köztük századfordulós közlekedési utópiákat, vagy éppen a mai napig lezáratlan elképzeléseket. A jövÅ‘ Budapestjét minden korszak másként képzelte el. A Gellért-hegyi sikló gondolata már Széchenyi Istvánnál is felmerült, és a várostörténészek jól ismerik Reitter Ferenc koncepcióját, aki a nagykörút helyére hajózható csatornát álmodott. A 20. század elsÅ‘ felének közlekedésmérnökei és várostervezÅ‘i is nagyszabású vÃziókkal álltak elÅ‘: hÃddal kötötték volna össze az Országházat a dunai parttal, levegÅ‘s sugárutat szerettek volna kialakÃtani az Erzsébetvárosban, kijjebb költöztetni a város központjából a Nyugati pályaudvart, kétszintes autópálya-körgyűrűt rajzoltak a Hungáriára, vagy a várost keresztül-kasul átszelÅ‘ gyorsforgalmi útvonalakat. Nem kevés grandiózus terv született a szovjet mintájú, freskókkal, szobrokkal gazdagon dÃszÃtett metróállomásokról. A rendszerváltás után számos budapesti gyalogoshÃd koncepciója született, és egy ideig szó volt az alsó rakpart járműforgalmának alagútba terelésérÅ‘l. A terveket és vÃziókat sokszor heves politikai és sajtóviták kÃsérték, majd csöndben feledésbe merültek.
A kiállÃtás azokból a mozaikdarabkákból áll, amelyek a félbemaradt nagy koncepciókból fennmaradtak. A legnagyobb kérdés – ti. hogy Budapest az autóforgalmat szolgálja-e, vagy a városlakókat – mára eldÅ‘lni látszik, ennek fényében a gépkocsi-áradatnak minél nagyobb teret hagyó elgondolások ma már inkább rémálomszerűek, mint Ãgéretesek. A tárlat kiemeli a közösségi közlekedésre vonatkozó elképzeléseket, amelyek jelentÅ‘sen javÃtanák a leterhelt városi környezet minÅ‘ségét. A kiállÃtás kurátora, Kovács Dániel, és a látványt tervezÅ‘ Paradigma Ariadné stúdió az egymást követÅ‘ ötletek dinamikus jellegére helyezi a hangsúlyt, és szemléletesen mutatják be, hogyan lesz egy egységesnek tűnÅ‘ koncepcióból néhány év alatt soha meg nem valósult disztópia. Ezt többek között a tablók között elhelyezett kollázsokkal érték el, amelyek mellett elsétálva feltárul a bemutatott struktúra részekre bomló formája.