A világot jelentő kör
Debreceni Nemzetközi Iskola
Építész: Bordás Péter
Szöveg: Bán Dávid
Fotók: Palkó György
A hagyományos iskolai struktúrák kereteit finoman próbálja feszegetni, az oktatási tereket a szabadabban, átláthatóbban kezelni a BORD Építész Stúdió tervezte új nemzetközi iskola Debrecen határában.
Az elmúlt bő évtizedben itthon és világszerte egyaránt egyre élénkebb szakmai és közéleti viták zajlanak arról, milyen is a jó iskola. Mit és hogyan kell tanítani a gyerekeknek, egyáltalán tanítani kell-e őket, vagy a közös tanulási folyamatban partnerként, mentorként segíteni, motiválni, terelgetni? Egyáltalán fel vagyunk-e készülve, milyen tudásra lesz szükség a mai gyerekeknek, akik 20, 30 év múlva a munkaerőpiacon és az akkori társadalmi, technológiai térben kívánnak helyt állni? Az élénk viták mellett változatos megoldási javaslatok születnek. Egyes országokban próbálnak előrelépni, újfajta iskolai kereteket kialakítani, másutt leragadnak a tankönyvek csereberéjében. Ez utóbbi megoldás nem lép túl az előző ipari forradalmak igényeire kialakított alapkoncepción: a tanár frontálisan adja át a diáknak a felülről vezérelt tudást, a padban ülő tanuló pedig visszaadja, és – ahogy az elmúlt két évszázadban megszokott volt – azt, vagy annak egy részét az életben hasznosítja. Ez azonban a jelen és jövő nemzedékei számára már nem lesz elég.
Az is érezhető, hogy ezek a viták a hazai iskolákban nem fognak forradalmi változásokat hozni a közeli jövőben, így az újonnan kialakítandó iskolaépületek is alapvetően a megszokott sémának valamelyes színesebb, világosabb, talán gyerekbarát változatát nyújtják, de lényegesen nem lépnek ki az ismert keretekből. Nincs is egyszerű dolga se a megrendelőnek, se az építésznek, ha a jövő számára alkalmas iskolát kívánna létrehozni. Hiszen a jelenlegi tudásunk szerint kell megalkotni egy olyan teret, amely kielégíti az egy, két, három évtized múlva felmerülő oktatási igényeket, az akkori élet ma még kiszámíthatatlan elvárásait. Ha egyszer gyökeresen megváltozna az oktatási, tanulási szemlélet, a hazai iskolaépületek döntő többsége valószínűleg nem felelne meg a jövőbeni igényeknek. Ezeket az irányokat eddig többnyire az alternatív iskolák próbálták megvalósítani, ahol a zárt osztálytermek sora helyett a közösségi, nyitott terekre került a hangsúly, ahol a diákok szaktantermek helyett projekttereket kapnak – már ahol a megrendelő anyagi forrásai megengedték, hogy az épületet is az új igényekhez lehessen alakítani.
Építész: Bordás Péter
Belsőépítészet: Bordás Péter
Kert- és tájépítészet: Bordás Péter
Statika: Dezső Zsigmond – Hydrastat Mérnökiroda
Gépészet: Hollókövi Zoltán – Bord Építész Stúdió
Elektromos tervezés: Üveges Zoltán – Artrea Consulting Kft.
Épületautomatika: Hadházi Róbert – Smartnode Kft.
Akusztika: Csott Róbert – ’95 Apszis Bt.
Tűzvédelem: Csuba Bendegúz – Ventor Kft.
Konyhatechnológia: Palainé Straub Ágnes – Stigmavill Mérnöki Bt.
Közlekedés: Gulyás Imre – Gulit Kft.
Akadálymentesítés: Babits Bernadett – Ép-Gép CAD Bt.
Kivitelezés: HUNÉP Zrt.