Füred kapuja
Balatonfüred, vasútállomás és a Casticum tér
Építész: Gyarmati Tamás
Szöveg: Géczi János
Fotók: Danyi Balázs
Az 1972-ben átadott balatonfüredi vasútállomás Kővári György munkája. Legjellemzőbb sajátossága, hogy párba állítható a budapesti Déli pályaudvarral, melyet ugyancsak e neves építész tervezett. Valójában a két utazási végpont ekvivalenciájának felvetésére vállalkozott a tervező. Az idő azonban sem az egyik, sem a másik további létét nem igazolta. A füredi állomás most megújult formában kapott új esélyt.
Épített tereink időszakról időszakra, az igények és a cselekvés téri körülményeihez kapcsolódó képzetek nyomán átalakulnak. A helyváltoztatással, az utazásokkal kapcsolatos színterek (melyek az utóbbi évszázadokban a leglátványosabban jöttek létre és szinte napról napra újraformálódnak) erős kultúrafüggésük révén sajátosan reprezentálják a terek használóit. Az utazási cél elérését, illetve az indulási pont elhagyását biztosító vasúti pályaudvarok megfogalmazását sok esetben a település jellegzetessége (főváros, üdülő, kirándulóhely, ipartelep), máskor valamilyen reprezentációs képzet (történeti emlékhely, többfunkciós pontok) vagy egyéb, például speciális földrajzi, közlekedésszervezési, állami, intézményi szempontrendszer határozza meg. Az egymást váltó időszakok antropológiai elképzeléseit az azokhoz illesztett technikai, technológiai eljárás, az épített tér kapcsolatai, a megszabott térhasználat sokféle – de elsődlegesen településszociológiai – szempontjai érvényesítik, és a megfelelően kialakított tér esetében hangsúlyosan megjelenítik az individuumokról, csoportokról vagy közösségekről vallott nézeteket.
Generáltervező: Viafutura Kft., Vadász és Társai Építőművész Stúdió Konzorcium
Építész tervező: Gyarmati Tamás – Vadász és Társai Építőművész Kft.
Építész munkatársak: Zimay Balázs, Miklós Zoltán
Tartószerkezet: ifj. Vadász György, Dávid Ágnes, Rezgő Erik
Közlekedés: Lantai Gyula
Környezetrendezés: Stefler István, Helfrich Franciska – Garten Studio
Gépészet: Zöld Béla
Épületvillamosság: Balogh Lajos
Közvilágítás: Szurmai Zoltán
Közmű: Felhős Koppány
Vasútállomás II. ütem rekonstrukció (vasútállomás épületének emeleti álmennyezete és kivitelezési hibák korrigálása)
Építész tervező: Tóth Zoltán
Építész munkatárs: Soós Gergely
Gépészet: Gergely László
Épületvillamosság: Gálos Zsolt
Üvegfal design: Baróthy Anna, Krauth Veronika – S39 Hybrid Design Manufacture