• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Rakpart a város és a régi kikötő között

    Elba Niederhafen Promenád, Hamburg

    Építészek: Zaha Hadid, Patrik Schumacher
    Szöveg: Szegő György
    Fotók: Zaha Hadid Architects

    Hamburg külvárosi részén az Elba 625 m-es gátszakaszát hidrológiai komputerszimuláció alapján közel 1 méterrel meg kellett magasítani. A meglévő mérnöki mű megerősítését – beleértve a gát alapjait is – tartalmazó tervre pályázatot írt ki a város. A víz átlagszintje fölé bő 9 méterrel magasodó gát kialakítását a Zaha Hadid Architects „Parti promenád” pályaterve nyerte el, főként a nagy szintkülönbség, a változó vízállás, illetve a pihenő funkció ellentéteinek problémáit bravúrosan kezelő – Zaha Hadid sajátos vonalvezetése nyomán alakított – nem szerves, zen karakterű tájkertre tett javaslatával. A plasztikai igénnyel formált gátszakasz fejlesztési űrt tölt ki magas szintű architektúrával. Ez az űr évtizedekig kézzelfogható volt, mert a nagy hajók a világháborút követően már nem itt kötöttek ki, eltűntek a tengerészek és a rakodómunkások, a magasvasút viaduktjai alatti terek pedig riasztó külvárosi hangulatot árasztottak. A 2006-os pusztító árvíz után megemelt, átformált gát városstratégiai szemléletű projektjével Hamburg megtalálta a hely új arculatát. A Promenád a nyüzsgő városból az Elbához kilépő polgárok pihenő parkja, a bámészkodó turisták promenádja lett.
    Az új part/park műfaját nehéz meghatározni: újszerű találmány, valahol a tájépítészet és az utcabútor. A fehér nemes kő és a sötétebb, téglaszerű térburkolat íves vonalai dekoratív „kő-kertet” formáznak, miközben a történeti gátépítmények és a klinker-architektúra Hamburgra jellemző tónusait is megidézik. Maguk a tényleges utcabútorok, a korlátok, lámpaoszlopok reflektálnak a magasvasút vasszerkezetére. Még a már említett, vízben álló, a pontonokat rögzítő acéloszlopokat is hozzáhangolták a fém utcabútorok és kiegészítők színeihez.

     
     

    Generáltervezés: Zaha Hadid Architects
    Építészek: Zaha Hadid, Patrik Schumacher
    Projektvezető: Jan Hübener, Studio H2K
    Építészek: Niels Kespohl, Cornelius Schlotthauer, Rassul Wassa, Walentina Tradowski, Gonzalo Carbajo, Eren Ciraci
    Statika: Ingenieurbüro Grassl Gmbh
    Út, közlekedés: Schmeck-Junker Ingenieurgesellschaft Mbh
    Gépészet: Rmn Ingenieure
    Geotechnológia: Grundbauingenieure Steinfield Und Partner Gbr
    Környezeti hatások: Landschaft & Plan
    Világítástervezés: Schlotfeldt Licht