A függetlenség épÃtészete
Afrikai modernizmus
Vitra Design Museum, Weil am Rhein, 2015. február 20 – május 31.

Rinaldo Olivieri: Piramis, Abidjan, Elefántcsontpart, 1973, fotó: © Iwan Baan
A 60-as években, amikor a közép-afrikai országok megszerezték függetlenségüket, a kÃsérleti és futurisztikus épÃtészet lett az a kifejezÅ‘eszköz, amivel a fiatal nemzetek megfogalmazták nemzeti identitásukat. A Vitra Design Museum tárlata az egyik elsÅ‘ feldolgozása ennek az idÅ‘szaknak. A kiállÃtás kurátora Manuel Herz épÃtész és épÃtészeti Ãró, fotográfusa Iwan Baan. A tárlat öt ország – Kenya, Elefántcsontpart, Zambia, Ghána és Szenegál – több mint nyolcvan épületét mutatja be. A gyakran heroikus és merész parlamenti épületek, bankok, stadionok, konferencia központok, egyetemek és függetlenségi emlékművek tükrözik azt a feltörekvÅ‘ szándékot, amely ezeket az országokat jellemezte. Ez az épÃtészeti gondolkodás rávilágÃt a függetlenné válás ellentmondásaira is azzal, hogy éppen a korábbi gyarmati államokból importált tervekkel és épÃtészekkel kÃvánták kifejezni önállóságukat. A kiállÃtás éppen ezt a kapcsolatot kutatja, amely ezek az országok épÃtészeti teljesÃtménye és nemzetépÃtÅ‘ folyamata között húzódik.
A Vitra Design Museum 2015-ös programjának középpontjában Afrika művészete áll. Az ezzel a kiállÃtással párhuzamosan megtekinthetÅ‘ kortárs afrikai tárlaton Cheik Diallo objektjei, Cyrus Karibu szem-ékszerei, Mário Macilau és Okhai Ojeikere fotói és Robin Rhode animációi mellett Francis Kéré épÃtész munkái láthatók.