A kapuk őrzője – Pán Márta
Szépművészeti Múzeum, július 8 – szeptember 20.
Nyolc lágyan ÃvelÅ‘ acélplasztika, három korai vázlat és három famodell – ennyi jutott a tavaly Å‘sszel 86 évesen elhunyt Pán Márta életművébÅ‘l a Szépművészeti Múzeum emlékkiállÃtására. Nem sok, de nem is kevés. EnnyibÅ‘l is impozáns képet kap a magyar származású szobrásznÅ‘t alig ismerÅ‘ hazai közönség arról, akinek köztéri plasztikái ma is ott állnak Párizs, Tokió, Ottawa vagy Amszterdam sűrűjében.
A Szépművészeti Múzeumban most nem a művek sora, hanem a tárgyak és a befogadó termek viszonya teremti meg a látványt. Pán Márta kiállÃtása egy-egy térplasztikával vonul végig a földszint reneszánsz és barokk csarnokain, onnan föl az emeletre, a németalföldi és flamand mesterek vásznai közé. Itt fent egyetlen kisebb termet kaptak a Párizsba érkezése után készült vázlatok, három növényi forma és a belÅ‘lük fakadó egyensúlyi kérdések, finom vonalvezetéssel, a formára ráközelÃtÅ‘ légies famodellek, világhÃrűvé lett szobrok elsÅ‘ változatai. Néhány évtized múlva vÃziszoborként látjuk újra Å‘ket, a felszÃnen imbolygó, magukba záródó tökéletes formákként, amelyek megtalálták a pillanatnyi egyensúlyt teher és lebegés között.
Mintha egy álombeli városban járnánk, ahol a súly nem lehúzza, hanem fölemeli a testet. Le Corbusier, akinek műtermében rövid ideig Pán Márta is dolgozott, a Ronchamps-i kápolna imaginárius repülését betonba öntötte. A szobrásznÅ‘ acélból készÃtette karcsú, egyenletes felületű, tökéletességet sugalló szobrait, amelyek most itt állnak a csarnokok közepén, mint egy elvont szépségeszmény túlélÅ‘i. A modern művészet értékvesztésével ez a heroizmus is eltűnt a világból, ma már tudjuk, hogy az ember nem formálja a világot, hanem rombolja és lerabolja, a legtöbb, amit tehet, hogy tisztelettel kezeli a kapott örökséget.
Pán Márta organikus formákból épÃtett tiszta geometriát, de körré varázsolt négyzeteibÅ‘l mindig hiányzik egy kis darab, hogy ne uralkodhasson teljesen a szellem a természet fölött. Szobrai voltaképpen kapuk: mindegyik egy pontosan leÃrt világból vezet át egy másikba. Hol a sÃk bomlik fel és csúszik szét megbillenÅ‘ térré, hol a vektorok bizonytalanodnak el, máskor a szögletes formák tökéletesednek körré. Fontos ez az átmenet, hiszen a ’80-as évektÅ‘l Pán Márta köztéri szobrokat csinált, ahol ezek a nagyvonalú gesztusok, az átlépés, a határ kijelölése vagy anyag és környezet feszültsége messze sugároznak, rávetülnek a környezÅ‘ térre és átalakÃtják annak karakterét. KésÅ‘bb tájszobrokat épÃtett, megteremtette természetes környezet és műtárgy harmóniáját. Munkáinak ezt a különleges tulajdonságát aknázza ki most a Szépművészeti Múzeum is, amikor csarnokaiban, lépcsÅ‘házaiban egy-egy darabot elhelyezve hagyja, hogy Pán Márta könnyed kapui egy másik szféra felé nyissák meg a teret.
Götz Eszter
A cikk először a www.kultúra.hu honlapon 2009. július 8-án jelent meg, a szerkesztőség engedélyével közöljük