• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • A Négy Szabadság Parkja

    Roosevelt Emlékpark, New York

    Építész: Louis Kahn (1973/74), Mitchell | Giurgola Architects (2012)
    Szöveg: Götz Eszter
    Fotók: Paul Warchol

    roosevelt1

    Negyven éve fogott bele Louis Kahn a Roosevelt elnök emlékének szentelt New York-i park tervezésébe. Egy évvel később az építész meghalt, a mű befejezetlen maradt; végül 2010-ben tették le az alapkövet és 2012 októberében felavatták a Mitchell | Giurgola építésziroda által befejezett Négy Szabadság Parkját. Idén az építmény az amerikai Design of the Year verseny egyik esélyes jelöltje. A plasztika a monumentális figurális szobrászat és a műtörténetben ezzel eddig ritkán párosuló elvont architektúra két emlékműtípusát egyesíti.
    Franklin Delano Roosevelt 1941-ben fogalmazta meg egy beszédében a „négy szabadság” ideáját, amely kimondja, hogy a világon minden embert megillet a szólás és az önkifejezés szabadsága, a vallás szabadsága, szabadság a nyomortól és szabadság a félelemtől. Ezek a fogalmak ihlették az elnökről elnevezett szigetre szánt emlékmű tervét. A megbízást kapott Louis Kahn – aki New Yorkban korábban egyetlen épületet sem tervezett – nem hagyományos köztéri szoborban gondolkodott, hanem a sziget csúcsának táji adottságait kiaknázva, a négyhektáros területen egy park és egy nyitott szoba kompozícióját képzelte el; az együttesben az útnak indulás és a szabadság távlata ötvöződik, a magánélet és a közösség tere, amely intim, ugyanakkor nagyvonalú.
    A majdnem teljesen kész terv Kahn halála és anyagi gondok miatt nem valósult meg; Csipkerózsika-álmának 2005-ben az vetett véget, hogy egy nagyszabású New York-i kiállítás ismét felhívta a figyelmet Louis Kahn életművére. Ekkor egy alapítvány és néhány magánember felajánlásából összegyűlt egy nagyobb összeg, a philadelphiai Mitchell | Giurgola építésziroda befejezte a terveket és 2012 őszére elkészült a park.


    Louis Kahn retrospektív
    Vitra Design Museum, Basel, 02. 23. – 08. 11.

    Louis Kahn a 20. század legnagyobb hatású építészeinek egyike volt. 1974-ben bekövetkezett halála óta most készült munkáiból az első nagy retrospektív kiállítás, a baseli Vitra Design Museum jóvoltából. Kahn életét, gondolkodásának alappilléreit és hatását a bemutató olyan komplex módon dolgozza fel, ami munkásságának megítélését kiszabadítja az izmusok kategóriái alól. Megidézésének aktualitását erősíti, hogy 2012 októberében adták át az ő tervei alapján kialakított, de csak most befejezett New York-i Roosevelt-emlékparkot.
    Családja a század elején Észtországból vándorolt ki Amerikába, Kahn Philadelphiában tanult, ott kezdte pályáját mint építész és várostervező. A Vitra kiállításának tematikus egységei nem épületek vagy korszakok, hanem Kahn kutató szellemének vezérelveit követve egy-egy kiemelt fogalom köré rendezik az anyagot. Közülük a leghangsúlyosabbak a környezet és épület szoros viszonyát illetve a közösségeknek az épületekben megjelenő karakterét kiemelő részek. Ezekben a kurátorok feltárják Kahn mesteri fénykoreográfiájának részleteit – általában az ún. „soft” tényezők, a levegő, a víz és a fény jelentős szerepet játszottak az épületeinek megkomponálásában. De a most látható anyag érthető, sőt átélhető módon közvetíti a házaiban testet öltő univerzális szimbólumokat és azt a komplex térélményt, ami Kahn munkáiban mindig a helyi építő hagyományokból ered, akár családi házról, akár nagy volumenű kormányzati épületről van szó, mint a bangladeshi Parlament Dakkában, vagy kulturális intézményről, mint a texasi Kimbell Művészeti Múzeum esetében.