A reményveszett építőmester
Bogdan Bogdanonić kiállítása
AZ Wien, 2009. március 5. – június 2.
Szöveg: Szegő György
Bogdan Bogdanović szerepelt már a MÉ folyóiratban: a 2002/4. lap bevezetője mellett idéztük Milorad Pavič A két iraki diák c. 1993-as novelláját, s benne a legendás építésztanárt. Épp abban az évben Bogdanović nyílt levelet írt Milosevicnek, békére szólítva fel a polgárháborúba süllyedő Jugoszlávia egykori elnökét. Ezután Bécsbe kellett emigrálnia, ahol az AZ Wien most az építész által az intézménynek adományozott több mint 12.500 rajzból válogatva kiállítást rendezett a mester és tanai apoteózisaként.
A mester az ő esetében írót, építész-filozófust és – saját szóalkotással – „urbanológia” professzort jelent egy személyben. Az említett novellában Pavič, a Kazár szótár világhírű szerzője egy szemináriumát idézte meg, ahol a diákok a mester vezetésével az archaikus írások és az építészet kapcsolatával bíbelődtek. Az AZW boltíves termében most egy videó is pereg, Bogdanovićnak éppen e témában tartott 1982-es előadását követhetik a nézők. A „követés” a kamera valódi és sűrű fahrt-mozgása nyomán lehetséges, mert a professzor a táblán gyakran két kézzel egyszerre végzett bravúros kalligrafálással vezette le saját architektúra-genezisét. Lenyűgöző és ugyanakkor ihletetten interdiszciplináris, szinte kortárs táncmutatvány tanúi lehetünk: megelevenedik a kígyó, kígyóból az írás, betűből az oszlopfő, az architektúra születése.
Az 1922-ben született – most 87 éves – építész a partizán évek után végezte el az építészkart. Alig néhány háza épült meg, ezek közül egy hidrológiai lakótelep 1950 táján: érett, mégis kísérleti, úttörő regionalista teljesítmény. A másik – talán sorsfordító munka – az egykori királyné villájának Tito elnök nyári rezidenciájává alakítása volt. Ezt követően Bogdanović az „elnök építésze” lett, aki 1951-81 között 19 monumentális emlékművet tervezett az egykori Jugoszlávia partizánjainak és a német megszállás áldozatainak tiszteletére. Azaz, a túlélőknek, hiszen ezek az emlékművek az „urbanológia kísérleti parkjaiban”, mesterségesen alakított járható-szobor romvárosaiban emlékezhettek. A tájszobrok kisázsiai kőkori kultúrák fazekas leleteinek, a krétai vagy prekolumbiánus építészet formáinak felnagyított megidézésével filozofikus gyászmunkát tettek lehetővé. Mert a jasenovaci koncentrációs tábor hatalmas virágplasztikájának és a többi (Split, Mostar, Travnik) tájépítészeti léptékű alkotás friss polgárháborús sebei – Ivan Ristič kurátort idézve – „az alkotó formatörekvéseit a sors iróniájával felerősítik”. (Hogy a 2. világháborúban elkövetett tömeggyilkosságok „belföldi” tetteseiről eufemisztikusan hallgatott a titói emlékmű-állító gyakorlat – és a mostani kiállítás is – erről l. Orbán György keretes írását) A kiállítás megnyitására meg ma nem kaptak beutazást Ausztriába az egykori tanítványok, a „megelőzés jegyében”…
Annakidején Metternich mondta: „A Balkán bécsi Rennwegen kezdődik.”. (A Rennweg az egykori városkaputól délre, az akkori külvároson átvezető, országút – a szerk.) Ausztria, úgy tűnik most tart némi történelmi-lelkiismereti önvizsgálatot, mert Építészet és urbanizmus Dél-Európában címmel fotópályázatot is kiírt 2009. november 30-i beadási határidővel (info: www.azw.at), és a tárlat sajtótájékoztatóján is ezt az értelmiségi kiállást lehetett érzékelni. Az emlékezés építészete címen május 25-én Reinhard Seiß 125 perces Bogdanović-filmjét vetítik, április 4-én délután pedig Építőmesteri misztériumok címen workshopot tartottak.
Maga a tárlat az emlékművek tervvázlatait, dokumentációját, archív fotóit állítja centrumába, s egy olyan, a 60-as, 70-es években fölerősödő építészeti-kultúrtörténeti gondolkodásmódot, amelyhez hasonlót itthon akkor Masznyik Iván, Lantos Ferenc (nem éppen udvari művészek) vagy Pap Gábor előadásainak segítségével lehetett követni.
Udvari művészet
Bogdanovič meghökkentően nagy formátumú gondolkodó. Első találkozásra, ámulva és álmélkodva az AZW kiállításán, első reakcióm az összehasonlításé volt: nálunk, akkor, milyen emlékművek születtek? És ha Dél-felé billen a mérleg, annak mi az oka? A nyilvánvaló különbségek mellett mégis mit érzek annyira hasonlónak?
Nem csak Bogdanovičot kell összehasonlítanunk Kisfaludy Stróbl Zsigmonddal, Kiss Istvánnal, vagy Varga Imrével, de Tito marsall Jugoszláviáját is Kádár János Magyarországával. Hamis a címke az elkészült – és gyönyörű – szerb-albán „közös” partizán emlékművön. Csak a náci/német, usztasa/horvát és csetnik/szerb bűnöknek van neve, de nem csak emlékműve, de neve sincs a háború végi partizán öldöklések, vagy a politikai megsemmisítő táborok jugoszláv változatának, Goli Otok börtönsziget soknemzetiségű áldozatainak. Sorolhatnánk hazai párhuzamos példáinkat – vég nélkül. „Titónak Krleža, Ivo Andrič és Bogdan Bogdanović dolgoztak” – emlékezik Végel László. És Kádárnak, kik? – kérdezem én. Léni Riefenstahlról Hitler, Eizensteinről meg Sztálin diktatúrája képzettársul. Nagy diktátor – nagy művészet?
Szép a bécsi kiállítás, de az nem szép, amit nem mutat, amiről nem beszél.
Orbán György