Forradalmi épÃtészet a Szovjetunióban
Martin-Gropius-Bau, Berlin 04. 05. – 0.7. 09.
A szovjet avantgárd épÃtészete Európa számára máig felderÃtetlen terület. Még Oroszországban és a Szovjetunió többi utódállamában is feledésbe merült az ehhez kapcsolható épÃtészek neve. A szovjet avantgárd épÃtmények nem lettek részei a kulturális emlékezetnek. A Martin-Gropius-Bau kiállÃtása rendhagyó módon közelÃt a tárgyához. Három nagy téma köré szerkeszti az anyagot. Az elsÅ‘ben a korai avantgárd tervei láthatók, olyan művészektÅ‘l, mint El Liszickij, Gusztav Klusics, Ljubov Popova, Alexander Rodcsenko vagy Vlagyimir Tatlin, akiket 1915-tÅ‘l kezdve a forma, a tér és a textúra kérdései foglalkoztattak. Külön részbe kerültek a thesszaloniki Costakis Collection épÃtészeti témájú rajzai és festményei, valamint a moszkvai Scsuszev ÉpÃtészeti Múzeum vintage nyomatai. A korabeli épÃtészeti vÃziókat Richard Pare brit fotográfus felvételein látjuk, aki 1993-ban kezdte újra fölfedezni az elveszett szovjet avantgárd nyomait. Többször is járt Moszkvában, Szentpétervárott és az egykor a Szovjetunióhoz tartozó államokban, és dokumentálta a fennmaradt épületeket. Fotói azt is megmutatják, hogy az utódállamok mennyire nem értékelik ezt a kivételes épÃtészeti örökséget.