Az elmúlt jövő rekonstrukciója
Frédéric Chaubin kozmikus épületfotográfiái
Szöveg: Polyák Levente
A Berlini Fal leomlását követÅ‘en a poszt-szocialista tájművészek egész generációjának nyújtott inspiráló kutatási terepet. A meglepÅ‘, informális városi helyzetek vagy megkopott jövÅ‘képek után kutatva sokan úgy tekintettek a szocializmus tárgyaira, mint puszta esztétikai jelenségekre: kiemelve Å‘ket kontextusukból, műtárgyként vagy folklorisztikus kézműves termékként közelÃtettek hozzájuk. Mások ideológiai rendszerek és társadalmi folyamatok lenyomatát keresték bennük. A szocialista örökséget megtestesÃtÅ‘ és szimbolizáló tárgyak között kiemelt szerepet kaptak az épületek: az elmúlt években nem csak épÃtészek, de képzÅ‘művészek és fotográfusok is egyre nagyobb figyelemmel fordultak az autoriter rezsim kéznyomát viselÅ‘ hétköznapi és különleges, épÃtett táj felé.
Kétségtelen, hogy az egykori kommunista blokk számos épülete igen különleges életutat járt be. A piaci kapitalizmus megérkezésével hirtelen sok olyan társadalmi és politikai érték elavulttá vált, amelyek létjogosultságot biztosÃtottak a kelet-európai régió épületállományának egy része számára. A rendszerváltás folyamata számtalan anakronisztikus épÃtészeti struktúrát hagyott maga mögött, amelyeket vagy ledózeroltak, vagy éppen elfelejtettek: mérgezÅ‘ anyagokat tartalmazó, omladozó irodaházakat, már nem létezÅ‘ szervezetek elhagyott székhelyeit, vagy a kultúra eljelentéktelenedÅ‘ formáinak egykor otthont adó rendezvénytermeket.