Egy, kettő, három
HungaroControl légiforgalom-irányító központ
Építészek: Kalmár László, Zsuffa Zsolt
Szöveg: Vámos Dominika
Fotók: Bujnovszky Tamás
A jövőbe hajló csúcstechnika illő anyagtalanságot, precizitást, simaságot és sterilitást követel. Emberi oldalról ugyanakkor legalább ilyen intenzíven fogalmazódik meg a nyugalmas, puha, meleg pihenőhely, az oldott hangulatú közösségi találkozóhely és mindenféle szabadidős elfoglaltságokra, testmozgásra, játékra alkalmas terek iránti igény egy légiforgalom-írányító központ esetében.
Félhomályos nagy térbe képünk be. Körben monitorok füzére, koncentrált figyelem, lassú mozdulatok, csöndes beszélgetés hangjai. A képernyőkön a légtér részletei, repülőgépek mozgásirányai, paraméterek, koordináták. Sci-fi filmekből ismerős kép, a teret mégis inkább a terrakotta színű padlószőnyeg melegsége uralja. Optimális a hőmérséklet, páradús és tiszta a levegő. Barátságos köszönések innen-onnan. Jó itt lenni.
A nyitott átriumokkal felosztott 3 szintes épületszárnyak legfőbb erénye, hogy egyfelől logikus és áttekinthető alaprajzi szerkesztést tesznek lehetővé, a folyosós közlekedés monotonságát szinte teljesen kiiktatják, és nagyvonalú, kertre néző, jól megvilágított irodákat lehet bennük elhelyezni. Ez a jól kitalált rendszer az időközben bekövetkezett funkcionális átalakuláshoz is képes volt alkalmazkodni, és megteremteni a lehetőséget a kétszintes belmagasságú, 700 négyzetméteres irányító terem beillesztéséhez. A repülőtér felé eső, falméretű ablakokkal megnyíló északi szárnyban adtak helyet a pihenni vágyó légiirányítóknak, a meteorológusoknak, és természetesen a reprezentatív vezetői irodáknak is, hiszen adottságait tekintve ez az oldal minden szempontból a legkedvezőbb, már ami a repülőgépekre való zavartalan rálátást és a túlzott mértékű benapozástól való védelmet illeti.
Építész tervezők: Kalmár László, Zsuffa Zsolt
Vezető építész munkatárs: Nagy Gábor
Építész munkatársak: Papp Glória, Rehus Szilvia (pályázat), Fazekas Katalin, Lázár Zsófia, Kanyó Mihály (engedélyezési és tender tervek), Rose Balázs, Kund Iván Patrik (kiviteli terv)
Belsőépítészet: Szokolyai Gábor, Kovács Dénes
Épületszerkezetek: Dobszay Gergely, Hadnagy Csaba, Kakassy László, Kácsor Andrea
Statika: Harsányi Csaba (engedélyezési és tender tervek), Tamás Gábor (kiviteli terv)
Gépészet: Fejes Tamás, Szalóky László
Közmű: Jordán Péter, Dima András
Elektromos tervezés: Bogár Péterné, Bischoff Pál
Kerttervezés: Bán Karolin
Tűzvédelem: Mészáros János
Út: Wettstein Miklós
Akusztika: Borsiné Arató Éva
Kivitelező: Swietelsky Zrt.– Közgép Zrt. konzorcium (Nagy Balázs főépítésvezető)