Félig tele pohár
Széll Kálmán tér rekonstrukciója, tervpályázat
Szöveg: Nagy Béla
A három domb – Várhegy, Rózsadomb, Hegyvidék – találkozásánál kialakult térség furcsa morfológiája egy hatalmas közlekedési csomópontban ölt testet. Ez a hely a budapesti agglomeráció észak-budai szektorának fogadópontja, egy kiterjedt régió jelentős számú közlekedője érinti naponta többször is, még ha sokan csak „átszállóban”, átutazóban is. Az egykor az üdülőterületek, kertek – még korábban gyümölcsösök, szőlők – felé irányuló hétvégi kiránduló forgalmat felváltotta az 1945 utáni lakásínség miatt funkciót váltó területek extenzív városfejlesztésének fordított trendje: a naponta a városközpont felé irányuló, egyre növekvő közlekedés. A problémák enyhítésének igénye és a völgyek találkozása önmagában is a közlekedés elsődlegességét hozta. Jelentőségét növeli, hogy a tér a Nagykörút budai folytatásának kiemelt pontján, a 4-6-os villamos vonalán fekszik. Pesten Oktogonnak vagy Blaha Lujza térnek hívnák. Szerepét tovább erősíti a metró és a kapcsolódó villamosok, BKK és Volán autóbuszok jelenléte. Minél vonzóbb lett a budai vagy környékbeli kertvárosi lét, úgy nőtt a közlekedtetés feladata, a járműmozgás tere – és ezzel lineárisan csökkent a gyalogosok mozgástere. Mára komoly kihívás lett a térre képzelni a hetvenes évek ikonikus pontját.
1. díj: az Építész Stúdió Kft. és a Lépték Terv Tájépítész Iroda közös műve (vezető tervezők: Fialovszky Tamás, Hőnich Richárd, Keller Ferenc, Félix Zsolt, Sólyom Benedek és Nagy Iván, tájépítészet: Szakács Barnabás, Liziczai Sándor (Lépték-Terv Tájépítész Iroda); munkatársak: Jedlicska Gergő, Kenéz Gergely)
2. díj: Sagra Építész Kft. (vezető tervező: Sajtos Gábor; építész tervezők: Oroszlány Miklós, Páll András, Virág Péter)
3. díj: Balázs Mihály Építész Műterme, az Építészkohó Kft. és a DMB Kft. közös pályázata (vezető tervezők: Balázs Mihály és Tarnóczky Tamás Attila; építész tervezők: Falvai Balázs, Török Dávid, Pelle Zita)