Globalizált törzsek kommunikációja
Trading Style. Weltmode im Dialog – Weltkulturen Museum
Frankfurt am Main, 2012. 11. 07. – 2013. 08. 31.
Szöveg: Bugya Brigitta
A frankfurti Weltkulturen Museum megnyitotta antropológiai gyűjteményét a kortárs művészet és a design számára, és a múzeum épületéhez csatlakoztatva, kialakÃtott egy a gyűjteményére épÃtÅ‘ atelier programok befogadására alkalmas projektteret. Ez a kezdeményezés talán nem is történhetett volna jobb idÅ‘zÃtéssel, hiszen a törzsi kultúra és népművészet az utóbbi egy-két évben határozott lendülettel tör felszÃnre a művészek és tervezÅ‘k keze alatt a világ számos pontján.
Gyűjtemény hozzáférhető közelségben
A Weltkulturen Museum a gyűjtemény felfedezésére és inspirációs forrásként való használatára ösztönzi a Teimaz Shahverdi kurátor által meghÃvott művészeket. A műtárgyakkal irigylésre méltóan szoros interakciót alakÃthatnak ki a szerencsés kiválasztottak, ugyanis a gyűjteményhez, továbbá az itt dolgozó kutatók tudásához és a múzeum projekt teréhez egyaránt teljes hozzáférést kapnak. Minden forrás adott az elmélyült munkához, Ãgy az Å‘si kultúra a lehetÅ‘ legautentikusabb módon tud újra beépülni a művészek munkáiba.
2012-ben a kurátor a divat területérÅ‘l szemezgetett: négy márka alkotóit hÃvta meg néhány hétre Frankfurtba, hogy behatóbban megismerkedjenek az Å‘rzött tárgyakkal és létrehozzák alkotásaikat. A nemzetközi palettáról válogatott négy márka Ausztráliából, Németországból, Nigériából és Nagy Britanniából érkezett, azzal a közös alkotói attitűddel, amely a helyi kézműves hagyományokból táplálkozik. A lokális tradÃció a kortárs divat új anyagaival, szabásvonalaival ötvözve válik globális trendé munkáikban, ahogy a kis szériás, kézzel készÃtett kollekciók tendenciája is egyaránt jellemzÅ‘ rájuk. Ez utóbbi egyrészt az induló márkákat érintÅ‘ gazdasági okokra vezethetÅ‘ vissza, azonban a háttérben a tömegtermelésnek ellenszegülÅ‘, személyesebb használati tárgyak előállÃtását célzó kézművesség visszaállÃtásának szándéka is meghúzódik.