MADE 4 YOU
Design for Change, MAK, június 6. – július 10.
Szöveg: Magyar Péter
Nagy várakozással fogadtam a kortárs design legújabb irányzatait összefoglaló, széles merítést ígérő bécsi kiállítást. Ami a mennyiséget illeti, nem is csalódtam: több mint nyolcvan, híres és kevésbé ismert tervezőcég mutatta be legújabb termékeit, társadalmi, környezeti és kulturális újdonságok sorát. Az alcímben jelzett világméretű mozgalom (Design for Change, azaz a “változás tervezése”) a következő témákat célozza meg: mobilitás, digitális konvergencia, az élet élvezete, élet és munka, egészség és túlélés. E hat, szorosan összefüggő terület sok kis és nagy tárgy újragondolására ad alkalmat a tervezőknek. A kiállítás így teszi fel a kérdéseket: Hogyan fogunk a jövőben egyik helyről egy másikra közlekedni? Mennyire lesz a jövő technológiája okosabb a mainál? Mi az, ami megkönnyítheti a munkánkat és a mindennapi életünket? Hogyan tudunk majd jó egészségügyi ellátást biztosítani mindenkinek? Mi garantálja a létezésünket és a túlélésünket? Aki ezek alapján holmi futurisztikus szenzációt várt, az könnyen csalódhatott itt, mert a tervezők főleg a ma is létező kategóriák esszenciális megértését, leegyszerűsítését, gyárthatóságát és olcsóságát kívánták illusztrálni. Az ismertebb nevek felsorolása talán önmagában is fémjelzi a termékeket, melyek léptékükben a tojástól az ülőbútorokon át a járművekig terjednek: Apple, Audi, Blackberry, BMW, Deutsche Telekom, Ford, frog design, Herman Miller, Jimmyjane, Mercedes-Benz, Opel, OXO, Philips Design, Porsche Design, Renault, Sanyo, Siemens, Smart Design. Az elektromos fogkefétől az erotikus segédeszközig, a repülőtéri tűzoltóautótól a napkollektorig, a low-tech tűzhelytől a vezeték nélküli hangszóróig mind léptékben, mind tematikában széles spektrumot fogott át a kiállítás. Leglényegesebb újdonság, mely az egész kiállítás anyagát újszerű és igazán használható kategóriába helyezte, a QR-kód használata volt. Ez minden mobiltelefonnal leolvasható, tartalmaz minden műszaki és kereskedelmi adatot, mely az aktuális tárgyat jellemzi, telefonszámokkal, világháló címekkel, fényképekkel és videókkal a laikusok és a szakemberek érdeklődési szintjének is megfelelő mélységben kínálja az információt. Pontosabban kínálta volna – ha lett volna wifi a múzeum épületében. A tárlat valóban precízen feltérképezte a design 21. századi irányait a kihelyezett tabletek erejéig. Lásd az Utóiratban Katharina Posch kapcsolódó tanulmányát.