• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Pozsonyi kifli

    Az egykori koronázó város új fejlesztései

    Szöveg és fotók: Borsos András

    pozsony1

    Pozsony, az egykori koronázóváros a 21. században új arcot mutat. A pozsonyiak megemlékeznek a ceremóniákról de büszkék a mai városukra is. Kedvelik a sétát az új Duna-parti sétányon, felnéznek a felhőkarcolókra, szívesen mennek a nagyszabású kortárs galériába a közeli mesterséges félszigetre. A város központjában levő egykori rozsdaövezetet közforgalmúan hasznosították, élő kapcsolat jött létre a Dunával. Kétóránként érkezik vonat Budapestről, óránként Bécsből. Ha egy turista pozsonyi kiflit vásárol, a feliratán szereplő és magyar címerrel ékes történeti látképet már nemcsak a jelképpé vált kötélhíddal tudja kiegészíteni, de a legújabb fejlesztésekkel is.
    A történeti belváros melletti vasúti csomópont fejlesztésére már a múlt század hetvenes éveiben születtek elképzelések (építész: Imrich Barta). A 21. századi fejlesztés közlekedési, rehabilitációs és urbanisztikai problémákra együttesen koncentrált, egyben kifejezi a város új identitását. A projekt az Eurovea nevet kapta, az európai és a vea (út) szavak összekapcsolásával. A másfél kilométeres Duna-parti promenád felénél egy központi teret alakítottak ki, a kanyargó épületek folyó felőli oldalára alul éttermek, feljebb lakások kerültek, az egész komplexumot egy nagy fedett közlekedő, egy nagyvonalúan hullámzó tető fogja egybe. A fejlesztéssel közvetlen kapcsolatba került a folyópart a történeti városközponttal, a jól működő városi közeg régi receptjének megfelelően vegyítette a kereskedelmi és lakófunkciókat, illetve a város felőli forgalmas oldalra három irodaépületet helyezett el. Az egész terület középpontjába pedig a kultúra került: itt áll a 2008-ban átadott új Szlovák Nemzeti Színház (tervezői a nemzetközi pályázat nyertesei: Martin Kusý, Pavol Paňák és Peter Bauer). A központi tér Duna felőli oldalán a folyó felé nézően Milan Rastislav Štefánik, a csehszlovák állam egyik alapítójának szobra áll, aki repülőgép szerencsétlenségben hunyt el Pozsonyban az ország megalapításakor. Az Eurovea tervezője lengyel építésziroda, a befektető ír pénzügyi csoport. A magánbefektetés területének kétharmada közterület és park, üzletekkel, kávézókkal, éttermekkel, még az árvízvédelmi mobilgát fogadó eleme sem emelkedik ki a járószintből. Az első lépcső elkészült, az Apollo híd felőli keleti oldalon hamarosan indul a második.

    Eurovea
    Építészek: Oru Bose és Marek Tryzybowicz – Bose Group
    Építtető: Ballymore Properties

    Toronyházak
    Koncepció: Ricardo Bofill
    Építészek: Juraj Hermann, Patrik Pavlásek, Viera Hajasová, Daniel Růžička, Daniel Mikunda, Marek Vančo, Jana Valachovičová, Beáta Hermannová – P – T, spol.
    Építtető: Panorama Byty

    Dunacsúni gát
    Építészek: Vincent Polakovič (2000); Peter Žalman (2012)
    Építtető: Gerard H. Meulensteen