Tárgyszerűen
Sisa József, ed., A magyarországi művészet története: a magyar művészet a 19. században. ÉpÃtészet és iparművészet.
Budapest, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – Osiris Kiadó, 2013. 733 oldal
Szöveg: Jász Borbála
A most megjelent, régóta hiánypótló kézikönyv egy kétkötetes munka elsÅ‘ darabja, Ãgy a 19. századi magyar művészet épÃtészetére és ehhez szorosan kapcsolódó tárgykultúrára, azaz iparművészetére fókuszál; a második kötet a korszak festészetével és szobrászatával foglalkozik majd. A mű az MTA 1980-ban indÃtott sorozatának legújabb része.
A 19. századi épÃtészetet és iparművészetet tárgyaló új kötet tartalmában is, megjelenésében is friss szemléletű. Jobban illeszkedik az újra a figyelem középpontjába került 19. századi épÃtészet tárgyalásának aktuális szempontrendszeréhez, amely bemutatásához társadalomtudományi diszciplÃnákat (szociológia, kulturális antropológia) és metaelméleteket (historiográfia) hÃv segÃtségül. Az elÅ‘szóban a fÅ‘szerkesztÅ‘k, Beke László és Sisa József tisztázzák a 19. század művészetének periodizációs beosztását. Ennek megfelelÅ‘en tagolódik három nagyobb egységre a könyv, idÅ‘rendi sorrendben: klasszicizmus, romantika, historizmus. Az egyes korszakok jelenségeit tematikusan vizsgálják, s Ãgy a könyv több irányban egyszerre tárja fel a század épÃtészetének elemi összefüggéseit.
A bevezetésben a történelmi háttér bemutatásával, a korabeli európai politikai-társadalmi keretbe helyezve elemzi a magyarországi folyamatokat. Hangsúlyosnak érzem a művészettörténet-Ãrással és korszakolással foglalkozó szövegrészt, hiszen alapvetÅ‘ kérdés, hogy a magyar vagy magyarországi művészetet kÃvánjuk tárgyalni, illetve hogy a művészet idÅ‘beli határait az egyéb kultúrtörténeti vonatkozásokkal együtt, vagy azok nélkül kÃvánjuk tárgyalni (felvilágosodás és klasszicizmus). A könyv a nagy elÅ‘dök – Lyka Károly, Fülep Lajos, Genthon István, Németh Lajos – által felkutatott adatokat és tanulságokat úgy viszi tovább, hogy megfelelteti korunk igényeinek, s felfrissÃti, pontosÃtja azok szakmai nyelvezetét. A nemzeti történetÃrás eszményének tárgyalása mellett jelentÅ‘snek tartom, hogy mindezt közép-európai és tágabb nemzetközi kontextusba helyezi. A kutatástörténet ismertetése is erénye a könyvnek, hiszen az épÃtészetben lezajló változások folyamatának aktÃv, alakÃtó része a jelenkortörténet- és visszatekintÅ‘ történetÃrás. A vizsgálat az akkori Magyarország egészére kiterjed, régiónként elemezve azt. A három fÅ‘ korszak épületeit helyspecifikusan, azon belül pedig tematikusan, épülettÃpusok szerint csoportosÃtva mutatja be a kötet. Minden fejezet felépÃtése deduktÃv logikára épül, mivel a kezdÅ‘ tanulmány – mindhárom résznél Sisa József munkája – a korszak általános tendenciáit kÃvánja felvázolni. Hasonlóan tagozódnak a fejezetek: fÅ‘város és vidék, magán- és közintézmények, állami és egyházi épületek, tárgykultúra.
Megjelenésében az eddigi kötetek után új formavilággal találkozunk. Ez a könyv már nem külön hozza a szöveges és képi tartalmakat, hanem szövegközi képekkel találkozunk. Az egyes képek – legyen az alaprajz, archÃv vagy jelenlegi állapotot mutató felvétel – mellett a szövegben pusztán az értelmezéshez szükséges legfontosabb adatok szerepelnek. A kézikönyvben való gyorsabb tájékozódást szolgálja, hogy a legjelentÅ‘sebb épületek – például a Szent István bazilika, a Nyugati pályaudvar, vagy a Budai vár – tárgyalása külön, szÃnes hátterű szövegekkel történik. A könyv végén tematikusan csoportosÃtott névmutató, helynévmutató, végjegyzetek és irodalomjegyzék található. Több mint sajnálatos, hogy a tizenhat szerzÅ‘ neve csak rövidÃtésként szerepel a tartalomjegyzékben, és hogy az egyes részeknél egyáltalán nincs feltüntetve.
Összességében a kötet tanulmányai pontosan mutatják be az épÃtészettörténet folyamatát. Olyan összefoglaló munkát tart kezében az olvasó, amelyben alkalmazkodik a megváltozott olvasói igényekhez, ugyanakkor szakmailag is hitelesen kapcsolódik be az európai művészettörténet-Ãrásba.