Egy igazi könyvcsemege
Jelek a térben: Lázár Antal építészete
Szöveg: Sylvester Ádám
A Corvina Kiadó gondozásában jelent meg Jelek a térben – Lázár Antal építészete címmel egy minden tekintetben kiemelkedő igényességű, elegáns mű. Lázár Antal barátomat 58 éve ismerem. Az egyetemen évfolyamtársak voltunk, együtt végeztük el a Mesteriskola első ciklusát. Éveken keresztül együtt nevelkedtünk az IPARTERV nevű „rendi kolostorban”. Hivatásszakmánk szervezeteiben egy időben választott tisztségviselőként tevékenykedtünk. Külföldön többször is együtt képviseltük a hazai építész szakmát. A mai napig aktív kapcsolatunk alkalmat adott párhuzamos pályáink eseményeit nyomon követni.
Mégis az egyenletes, magas ívű, gazdag életművet bemutató könyv döbbenetes erővel szembesítő, az alkotó tehetségét, hitét, képzettségét, kitartását, etikáját, eszmei tisztaságát minuciózus pontossággal, hozzáértéssel bemutató munka. Hálás köszönet érte, elsősorban a három hölgynek: a két szerzőnek, N. Kósa Juditnak és Mártonffy Melindának, valamint a grafikusnak, Hübner Teodórának. A szöveganyag készítői a legkiválóbb nők empátiájával alapos, fáradhatatlan kutató-gyűjtőmunka során kerülhettek ennyire közel az életmű lényegéhez. A könyv hiteles portré Lázár Antalról, az építészről és az emberről. De pontos és hiteles a korrajz, a munkásságot meghatározó közvetlen és távolabbi környezet megjelenítése is. Megkapó a vallomások és a szakmai eredmények harmóniájának titkát is megfejtő, kedves kíváncsiságból induló pontosság. Jó olvasni a kortársnak, aki belülről és közelről ismeri a szerzőt és a könyvben előforduló összes szereplőt és eseményt. Igen, akkor így történt. Igen, azok az említett nagy nevek, akiknek a munkásságára figyeltünk: Asplund, Leverentz, Louis Kahn, Marcel Breuer, James Stirling és a többiek visszaolvashatók közös gondolkodásunkban, és így az életműben is.
Külön kell szólni a könyv arcáról: a vizuális megjelenítés elképesztő telitalálat. Mi, építészek, rendszeres fogyasztói vagyunk az építészeti kiadványoknak. Örömet okozó, intim pillanat, amikor kézbe vesszük őket – de ez esetben valami különlegeset kaptunk. Meghatározó, hogy a könyv paperback és matt borítójú. Dacára annak, hogy a tartalmas életmű súlya, jelentősége külsejében akár a lexikonok arcát is felölthette volna, itt a munkásság mögötti munka állandó éltető frissessége és az alkotóra oly jellemző szerény egyenletesség sejlik fel. Minden lap egy-egy élmény. A tipográfia, a képszerkesztés, az ismétlődő sárga és kék színek tökéletesen tükrözik azt a világot és azt az embert, amiről és akiről a könyv szól. Skicc, építészeti rajz, fotó, demó ezzel a művészi szerkesztéssel magas szintű, nemes homogenitást, örök időtlenséget áraszt. Mindenkinek szeretettel ajánlom ezt a szép és hiteles könyvet.