ÉpÃtészet & oktatás
BME ÉpÃtÅ‘művészeti Doktori Iskola, Budapest, 2016, 282 oldal
Szöveg: Götz Eszter
Ritkán avatja be a nagyközönséget egy egyetemi képzési csoport ilyen mélyrehatóan a munkájába, mint ahogyan a BME ÉpÃtÅ‘művészeti Doktori Iskolája tette ezzel a nagyalakú, majdnem 300 oldalas, alaposan végiggondolt kötettel.
A megmutatkozás oka maga a cÃmben megjelölt téma: az épÃtészet szerepe az oktatásban, illetve az oktatás szerepe az épÃtészetben ma az egész világon átalakulóban van. Maga az oktatás is inkább két- vagy többoldalú kölcsönhatásra épülÅ‘ tudásmegosztássá vált, ugyanakkor az épÃtészet hagyományosan mindig Å‘rzi a mester-tanÃtvány viszony alapvetÅ‘ szerepét. Ilyen konstellációban azok a tanulmányok, melyeket Szabó Levente és Kerékgyártó Béla szerkesztÅ‘i munkája a kötetben összegyűjtött, egyenként is, együtt is sugár irányban szórják a további kérdéseket.
Az ürügyet a Doktori Iskola tematikus évének eredményei szolgáltatták, de az eredményei messze túlmutatnak ezen, túl a BME ÉpÃtészkarán, túl a teljes hazai épÃtészetoktatás problémáin. A szerzÅ‘k egy-egy résztéma kapcsán olyan alapvetéseket fogalmaznak meg, mint a szabad gondolkodás lehetÅ‘sége, az oktatást támogató tér mibenléte, a digitális médiumok és a tanulás kapcsolata, a térbeli gondolkodás, vagy éppen az alkotómunka köztes fázisainak rögzÃtése. A kutatók – a Doktori Iskola résztvevÅ‘i – a hazai tapasztalatokhoz hozzátették a külföldi tanulmányutak vagy vendégelÅ‘adók révén összegyűlt párhuzamokat is, Ãgy a vizsgálatba bevonták ausztriai, svájci, hollandiai, romániai és vietnami épÃtészkarok tapasztalatát is.
Érdemes kiemelni néhány gondolatot a tanulmányokból. Radnóczi László terjedelmes tanulmányában az oktatást mint a személet átadásának folyamatát elemzi, és ebben a térlátástól a társadalmi tér érzékeléséig, az önkifejezéstÅ‘l a szakmai jogi kérdésekig párhuzamosan vizsgálja a BME, a MOME, a gyÅ‘ri SZE, a zürichi ETH és a delfti TU módszertanát. UgyanÅ‘ Ãr egy másik tanulmányban az épÃtészek és a laikusok szemléletbeli különbségérÅ‘l; szerteágazó tanulságaival, pontos megfogalmazásaival kitűnÅ‘ összefoglalók, reményeim szerint egyik Ãrás sem kerüli el a hazai oktatáspolitika irányÃtóinak figyelmét és modellt fog jelenteni más területek oktatási szisztémájának újragondolásában. Figyelemre méltó az a kérdÅ‘Ãv, illetve a kérdésekre adott válaszok, amellyel Jancsó Miklós szólÃtotta meg a BME épÃtészhallgatóit; a válaszokból összeállÃtott statisztika tűéles reflexió az oktatás valós állapotára, melyben az egyetemen elsajátÃtható készségek illetve ezek hiánya, illetve a tömeges képzés összes hátulütÅ‘je feketén-fehéren megfogalmazódik. Egy-egy Ãrás részletesebben megvizsgálja a szabadkézi rajz szerepét a mai oktatásban (Soltész Judit), a makettkészÃtés jelentÅ‘ségét (Skaliczki Judit), az épÃtészeti kiállÃtások jelentÅ‘ségét (Biri Balázs) vagy a drámapedagógiai módszerek bevonását a képzésbe (Ónodi Bettina). A kötet záró fejezete az elméleti megközelÃtések és a tapasztalatok összegzése után kitér a gyakorlati terepre is. A konkrét feladatot Budapest XII. kerület Önkormányzata kÃnálta fel a Doktori Iskola részvevÅ‘inek: egy kutatási-tervezési folyamat végigvitelét az iskolai menzák kreatÃv, támogató térré való újragondolását. Ennek tanulságairól Somogyi Krisztina Ãrása ad beszámolót.
A kötettel a Doktori Iskola nem csupán kilép az egyetemi közeg rendszerébÅ‘l, hanem egyfajta kimondatlan felhÃvást intéz a hazai felsÅ‘oktatás minden szereplÅ‘je felé: itt az ideje újragondolni a tudásmegosztás 21. századi útját. JelentÅ‘s munka; nem arra született, hogy tanszéki könyvtárak polcán várja az arra járókat.