Medgyaszay-kiállítás Bécsben
Ringturm, 07. 15. – 09. 16.
Szöveg: Potzner Ferenc
Fotók: Adolph Stiller, Bolváry Katalin
A Bécsi Egyetem, illetve a Votivkirche felől rátérve a Schottenringre, már messziről feltűnik a Ringturm tornya, melyet Maurer Dóra színes „csomagolása” üdít ez év őszéig. Közelebb érve az épület tövében hirdetőoszlopos plakátok hívogatnak a július közepén nyílt Medgyaszay-kiállításra. Az épületbe lépve az előtérben katalógus, és korábbi kiállítások katalógusai kínálják magukat. A Bécsi Biztosítási Egylet földszinti galériájában 25 év alatt több mint 100 kiállítást rendeztek. Ez Adolph Stiller építésznek köszönhető, aki különös figyelmet szentel Kelet-Közép Európának és a Balkánnak. A magyar vonatkozású kiállításokat tekintve Medgyaszay István már a hatodik – 2006 Fény és forma, 2014: Az elindulás kora 1945–60, 2015: Dunai metropoliszok, 2017: Építészet a hosszú 60-as években, 2018: Metropoliszok Bécs Budapest –, a kiállításhoz társított katalógus pedig a hatvanadik.
A mostani tárlat kiállítás címe: Otto Wagner tanítvány – Medgyaszay István (1877–1959), a magyar modern építésze. Az elnevezés kissé összecseng a II. Nemzeti Építészeti Szalon 2019-es Medgyaszay-kiállításának címével (Medgyaszay, a modern), amivel a kurátor célja az volt, hogy felhívja a figyelmet Medgyaszay innovatív, experimentális tevékenységére, az ornamentika mögötti modernségére.
Az előtérből a kiállítótérbe lépve, szemben a hátfalat egy teljes teret betöltő fotónak köszönhetően a TÉBE bankház előcsarnokában találjuk magunkat. A belépés vonalában kétoldalt két boxot alakítottak ki, az egyikben Medgyaszay-épületek látogatóival készített interjúk, a másikban Maurer Dóra munkái láthatók. A főművek kiemelt pozícióban, a tér középtengelyének kétoldalán kaptak helyet. Az egyik oldalra a korai művek kerültek, itt láthatók a Wagner-iskolában készített stúdiumi tervek (Forrástemplom, Nemzeti Panteon a Gellért-hegyre), valamint Medgyaszay korai irodai munkái (Bressler építésziroda Bécs; Morgen építésziroda, Czernowitz). A baloldali főhelyen a Gödöllői művésztelep tervei-házai láthatók, Nagy Sándor és Leo Belmonte műteremvillái. Ez utóbbinak Adolph Stiller kérésére egy bécsi építészhallgató a modelljét is megépítette. Majd a színházak következnek: Veszprém, Sopron és Nagykanizsa. Veszprém városszerkezeti elhelyezkedését egy – a KÖZTI által finanszírozott – modell támogatja. A színházak pendant-jaként a „felvonulási” út túloldalán a templomok sorakoznak: Rárósmulyad (a Medgyaszay-Bartha család tulajdonát képező csodálatos modellel), Ógyalla, majd az iskolaépületek – Moson, Baár-Madas – és az emblematikus lakóépületek – Dorottya utca, Rusz-ház, Napudvar, TÉBE bankház – láthatók. De itt találjuk Mátraháza pagodáját és a Kapás utcai rendelőt is. A kiállítás két, nem tematikus része az Építmények Magyarországon, illetve az Épületek Budapesten címet viseli, amelyekhez térképek adnak eligazítást.
Szinte minden jelentős Medgyaszay-épület szerepel a Ringturm bemutatóján. A posztereket eredeti, restaurált tervek, valamint a stúdiumi és az erdélyi népművészeti gyűjtés akvarelljei egészítik ki. Az eddigi Medgyaszay-irodalmat publikációs vitrin mutatja be. A kiállítást igényes kivitelű szépen szerkesztett katalógus kíséri a kurátor, Adolph Stiller bevezető írásával és Fehérvári Zoltán, Hadik András, Kun Emese, Moravánszky Ákos, Potzner Ferenc tanulmányaival. A mai szövegeket Medgyaszay István írásai egészítik ki, mint például 1908-ban Bécsben a VIII. Nemzetközi Építészkongresszuson németül prezentált előadása.