A felébresztett Csipkerózsika
Hajóállomás, Szentendre
Építészek: Puhl Antal, Dajka Péter
Szöveg: Ulrich Tamás
Fotók: Hajdú József
Szentendre, Czóbel sétány 6, Duna-part. Az egykori hajóállomás átépítés előtti állapotáról készült fotók alapján ez a vasbeton Csipkerózsika jó néhány évet átaludt, és álmában bizony alaposan tönkrement. Az 1970-es években tervezett és készült épület eredetileg a MAHART szentendrei hajóállomása volt, de ez már csak romokban volt felfedezhető, csak a nyers vasbeton csontváz, rothadó pozdorja lapok, és a tetőn lévő régi felirat megvakult betűtáblái maradtak meg az enyészet Duna-parti ligetében.
Közel ötven évvel ezelőtt a (ismeretlen, vagy legalábbis a rekonstrukció idejéig megtalálni nem sikerült) tervezők Le Corbusier fenti elvei alapján formálhatták a házat. Nyers erőt sugárzó látszó monolit vasbeton pillérvázas tartószerkezet, az árvíz miatt erőteljes lábakon álló emelet, homlokzatra kifutó gerendák, markáns attika vízköpővel, kazettás födém – szinte érthetetlen, miért acélszerkezetű lépcső készült annak idején, de az elvek első négy pontja maradéktalanul teljesült. A tetőkertre nem volt szükség, ez nem városi környezet, és az épület körül óriási a zöldterület, ráadásul közel a folyó. A környező, valószínűleg hasonló korú épültek is sugároznak valamit ebből az architektúrából, csak kevésbé ennyire képletszerűen.
Az Európai Unió által is támogatott, tavaly készült „felújításnál” a Villa Savoye (Le Corbusier, Poissy 1931) elvei, tervei és képei inspirálhatták a tervezőket: Puhl Antalt, Dajka Pétert és munkatársaikat. Az átépítési terv jól sikerült, az új épület szép, elegáns, mint egy fehér ruhás hercegnő, a folyóról nézve – a főnézete – is jól mutat.
- Generáltervezés: Puhl és Dajka Építész Iroda Kft.
- Építész vezető tervezők: Puhl Antal, Dajka Péter
- Építész munkatársak: Csáki Melinda, Füzesi Katalin, Serestyén Tamás
- Belsőépítészet: Ördög Aliz – LIMA Design
- Statika: Hampl Róbert
- Gépészet: Oltvai András
- Elektromos tervezés: Ivanics Zoltán
- Környezettervezés: Andor Anikó