Szögtörések harmóniája
Magocska bölcsőde, Csobánka
ÉpÃtészek: Bártfai-Szabó Gábor, Horváth Zoltán, Hargitay Zsófia
Szöveg: Zöldi Anna
Fotók: Bognár Benedek
Bártfai-Szabó Gábor és csapata az új csobánkai bölcsÅ‘de épÃtészeti megformálása során szép gesztussal állÃtottak emléket a hajdan ott álló nyeregtetÅ‘s háznak, és ezen keresztül egykori lakóinak. Az épület léptékében a földszintes utcaképhez idomul. Az utca felé a telek majdnem teljes szélességében tömör – de nem zárt, bÅ‘ven üvegezett – térfalat alkot, amely, dacára annak, hogy az oromfalas idomon kÃvül lapostetÅ‘vel fedett tömeg, mégsem idegen a környezetétÅ‘l. Az épület karaktere a falusi lakóházak között egyértelműen jelzi a funkcióváltást, telepÃtésével teresedést hoz létre a dombtetÅ‘n. Köztér és hozzá méltó, mégis a környezetéhez léptékében illeszkedÅ‘ beépÃtés született itt. A lapos, extenzÃv zöldtetÅ‘vel fedett szárny utcai homlokzata a konzolosan túlnyúló elÅ‘tetÅ‘ alatt végig üvegezett, függÅ‘leges lamellákkal árnyékolt felülettel enged bepillantást a két csoportszobás bölcsÅ‘de fogadóterébe, Ãgy a kicsik már érkezéskor izgalmas kapcsolatba kerülhetnek napi rutinjuk helyszÃnével, láthatják társaik készülÅ‘dését, kÃváncsian leskelÅ‘dve gyÅ‘zhetik le esetleges félénkségüket.
A majdhogynem szakadékosan meredek teleknek csak a felsÅ‘ részét lehetett funkcionálisan használni, az épület és az elengedhetetlen udvar az épÃtési helyet organikusan növi be. Az enyhe szögtörések utólag, a fotókon válnak az épület meghatározó karakterjegyévé, amely a belsőépÃtészetben, bútorokon, a világÃtáson is visszaköszön; a helyszÃnen járva csak a terek természetes áramlása, a részletek – anyagok, formák és szÃnek – természetes játéka, harmóniája tűnik fel a látogatónak. A homlokzatok mindegyike másképp, a funkciójának megfelelÅ‘en játékos. Az utca felé a határozott térfal és üvegezés kommunikál a közterülettel, az udvar felé a csoportszobákat egyértelműsÃtÅ‘ kék és sárga vakolatszÃnezés, gyerekszemmagasságban (is) elhelyezett kerek hajóablakok, a falak szögtörésével kialakÃtott privát terek szólnak a gyerek belsÅ‘ világához, az oldalhomlokzaton pedig szabálytalan, a belsÅ‘ tér logikáját a falakra vetÃtÅ‘ ablakritmus búcsúztatja a távozókat.
A terek nem csak alaprajzi értelemben dinamikusan organikusak, de a harmadik dimenzió irányában is. A teljes, EU-s pályázatból megvalósÃtott épület ma még úttörÅ‘nek számÃtó, bár egyre terjedÅ‘ technológiával, CLT panelekbÅ‘l épült. Ez lehetÅ‘séget adott a magastetÅ‘s részeken a térforma megmutatására, illetve általánosságban a belsÅ‘ felületeken a fa megjelenésére. A kristályok organikus formáit idézÅ‘, enyhe szögtörésekkel a bent tartózkodót lassan és finoman terelÅ‘ tér, bár a hajóablakokat leszámÃtva nincs egy görbe vonala sem, természetesen organikus – azzá teszi a környezetével zökkenÅ‘mentesen működÅ‘ szimbiózisa. Üde, levegÅ‘s szÃneivel nem csak terei, a látványa is örömet okoz, szép példája a kortárs illeszkedésnek.
Vezető tervezők: Bártfai-Szabó Gábor, Hargitay Zsófia, Horváth Zoltán
ÉpÃtész munkatársak: Farkas Júlia, Papp Zsombor
Tartószerkezet: Dr. Merczel Dániel
AkadálymentesÃtés: Pandula András
Tűzvédelem: Koloti Béla
Elektromos tervezés: Beharka Zsolt
Gépészet: Tigyi Attila
TájépÃtészet: Varga Tibor