Ahoi Herbert – Bayer és a modernek
Lentos Kunstmuseum, Linz, 2009. május 8 – augusztus 2.
Az eddig talán a modern művészek másodvonalába sorolt Herbert Bayer (1900-1985) LinztÅ‘l nem messze született, a városban tanult művészetet, Ãgy lehet most a Linz 09 Európai Kulturális FÅ‘város eseménysorozatának kiállÃtása kapcsán a Lentos fÅ‘kiállÃtása. S ez a Pécs EKF 2010 során tervezett hasonló kiállÃtás miatt nekünk is tanulságos példa.
Az egész emeletet 12 térrel elfoglaló mustra Bayerrel a tengelyében átfogja az egész 20. század modern művészetét. Az egyes termek úgy osztják fel a pályát, hogy az minden műfajban eredetit alkotó összművész műfaji- és földrészeken átÃvelÅ‘ sors-kalandozása egyszerre érzékletes és precÃzen elemzÅ‘. FÅ‘szerepet kap benne Linz, a két Bauhaus-város, de Joseph Albers, Mathias Goeritz, Johannes Itten, Kandinszkij, Klee, Moholy-Nagy és Oskar Schlemmer barátsága, valamint Mexikó és Japán kultúrájának alkotó befogadása.
Bayer tervezett szükségpénzt az elsÅ‘ világháború után, betűt és tipográfiát a Bauhaus-könyvekhez (1929-32), kereskedelmi és kulturális plakátot a nácik alatt (1933-38) vagy folyóirat cÃmlapot Kállai ErnÅ‘ Der Kunstnarr c. művészeti lapjához (1929). Többször visszatért a festészethez, talán legjelentÅ‘sebb korszakát Mohamed Melehy marokkói művész inspiratÃv barátsága hozta (70-es évek). Szobrászként a mexikói Mathias Goeritz robusztus művei hatottak rá. S az 1968-as Mexikói Olimpiai Játékok kultúrprogramjában szobor-sétányt épÃtettek, Beayer műve is ott volt a kor legjelentÅ‘sebb szobrászai között. A 6-os stációt, pl. Pierre Székely, a 4-est Kioshi Takahoshi, a 7-est Constantino Nivola, a 10-est Bayer tervezte. Ez az épÃtészeti elÅ‘készÃtÅ‘ művelet a helyes kifejezés, mert tájépÃtészeti léptékű óriás-plasztikákról van szó. Ebben lehet azt az épÃtészeti tevékenységet is pontosÃtani, amit Herbert Bayer 1938-as amerikai emigrációja kezdetén Fredric Benedicttel, New Yorkból Aspenbe költözve, ott és annak környékén folytatott. Lényegében a zöld-épÃtészet találták ki.
Leginkább, mégis mint fotóst és fotómontázsok alkotóját ismertük eddig. Ez egyben azt is jelenti, hogy a barátok – akiknek, mint Moholy-Nagynak is, a kiállÃtáson egész terem jutott –, egyúttal modellek is voltak, illetve Å‘k is fotózták Bayert és környezetét. A modernizmus legeredetibb fotó(montázs) sorozatát látjuk együtt, ahol a műfajok áthatják egymást.
Az anyag lenyűgözÅ‘, több mint 50 rangos múzeumtól és alapÃtványtól kölcsönözték. A reprezentatÃv válogatás nélkül az elementáris hatás elmaradna. És mert Bayer fantasztikus kiállÃtásokat is rendezett, a lecke fel volt adva Elisabeth Novak Thaller és Bernard Widder kurátoroknak – és persze a Pécs 2010 Bauhaus kiállÃtás rendezÅ‘inek is.
Szegő György