Architecture on display
A főkurátorok interjúkötete a Velencei Biennále mellé
Szöveg: Botzheim Bálint
Az Architectural Association kiadójának gondozásában megjelent angol nyelvű kis interjú-gyűjteményben a Velencei ÉpÃtészeti Biennáléról mesélnek az eddigi kurátorok. A különleges anyagot jelentÅ‘ beszélgetéssorozat kezdeményezÅ‘i William Menking és Aaron Levy voltak. Beszélgetéseik a kurátorokkal megfogható közelségbe hozzák a biennálét. Hangfelvételek is készültek, ezek jórészét az interneten elérhetÅ‘vé tette a Slought AlapÃtvány, melynek Aaron Levy a létrehozója és fÅ‘kurátora. Az alapÃtvány művészeti projektek szervezésével és kutatással is foglalkozik. William Menking művészettörténész, kritikus, kurátor, az Architect’s Newspaper alapÃtója, a New York-i Pratt Institute professzora. A szerzÅ‘páros többek között együtt rendezte a 2008-as biennále amerikai pavilonját is.
A beszélgetÅ‘partnerek Vittorio Gregotti, Paolo Porthogesi, Francesco Dal Co, Hans Hollein, Massimiliano Fuksas, Deyan Sudjic, Kurt W Forster, Richard Burdett, Aaron Betsky, és Kazujo Sejima a biennálé eddigi, még élÅ‘ kurátorai (Aldo Rossi 1997-ben hunyt el) és Paolo Baratta a mai biennále elnöke voltak. Az Å‘szinte beszélgetésekben izgalmas részletekre derül fény a biennálékkal kapcsolatban. A keletkezés körülményei, a szervezés részletei, a kurátorok gondolatai, lehetÅ‘ségei és korlátai kerülnek a reflektorfénybe, illetve maga az épÃtészeti kiállÃtásrendezés problematikája is boncasztalra kerül.
Érdekes a könyv történelmi szála is. Az interjúkban felvetett kérdésekbÅ‘l mozaikként összeáll a biennále története az 1968-as forrongó hangulattól kezdve a posztmodern költÅ‘i ideológiája után napjaink quicktime-mozi korszakáig. Kiderül, hogy az ÉpÃtészeti Biennálék létrejötte az 1968-as olaszországi politikai eseményeknek köszönhetÅ‘. Az 1895-tÅ‘l működÅ‘ nagyobb volumenű Velencei Biennále igazgatói a diáklázadások vádjainak hatására a kiállÃtás művész-elitista jellegét akarták enyhÃteni. Erre alkalmas látszott az épÃtészet, mint legközösségibb művészeti ág bevonása. A kiállÃtás épÃtész-szekciójának megrendezésére V. Gregottinak adtak megbÃzást. Azonban Gregotti és az Å‘t követÅ‘ kurátorok is úgy látják: bár az épÃtészet valóban a nagyközönséghez szól, azonban az épÃtészeti kiállÃtással már nehéz a szakmai közönségen kÃvüli nagyközönséghez is szólni. Az épületeket kiállÃtani lehetetlenség, az épÃtészeti rajzokból, készült kiállÃtás sokszor csak a hozzáértÅ‘k számára élvezhetÅ‘. Ezzel az ellentmondással tehát minden kurátornak szembe kellett néznie. Az interjúk vissza-visszatérÅ‘ kérdése volt ez. H. Hollein szerint Å‘ volt az elsÅ‘ aki nagyszámú makett kiállÃtásával el tudta érni, hogy a nagyközönséget is becsalogassa az Arsenale rusztikus oszlopcsarnokába. Az Å‘t követÅ‘ M. Fuskas pedig hosszú sétálóutcává alakÃtotta a Corderie-t (a néhai kötélverÅ‘ kiállÃtóterét), a végeláthatatlan vásznával, kivetÃtÅ‘kkel, filmekkel festette fel az épÃtészetet a látogatóknak. P. Baratta elnök szerint Fuksas biennáléja az érzelmek nyelvén szólt, éppen ezért volt annyira sikeres a nagyközönség megszólÃtásában. Szinte minden kurátor mesél valamit a közönséggel való kapcsolatteremtésrÅ‘l.
Az interjúk állandóan visszatérÅ‘ kérdései között szerepel még a biennálék anyagi helyzete is. Kezdetekben minimális költségvetéssel működött a biennálé, a kurátorok számos alkalommal ütköztek anyagi természetű korlátokba. A fáma szerint több kurátorral is elÅ‘fordult, hogy zsebbÅ‘l kellett kifizetnie egy-két dolgot – nem kis tételeket – de lelkesedéssel és kitartással ezeket a problémákat mindig sikerült áthidalni. Tanulságként megjegyzendÅ‘: nem csak a pénzen múlik a jó kiállÃtásrendezés. Az a tapasztalat-halmaz pedig, amely a könyv párbeszédeibÅ‘l körvonalazódik, – a készÃtÅ‘k szándéka szerint – mintegy útjelzÅ‘ként szolgál majd a leendÅ‘ kurátoroknak.