Antropozófus ház
Összefoglaló Makovecz-mű a hegyen
Építész / architect: Makovecz Imre† Text: Szegő György Photos: Zsitva Tibor
Egy ház, amelyet megépített, de be nem költözhetett abba. Az építészet drámájának utójátéka – valahol az életmű felett, azon túl. Lehetőség a megértésre. Házának jelentősége nem a funkciók és a forma egysége, hanem a szellemfilozófia felől közelíthető, ehhez vezetőként a magyarországi antropozófia egyik szellemi vezetője, Kálmán István friss szövegeire is támaszkodtam. Ő és Makovecz 1956 után az illegális magyar csoportmunkában együtt indultak Rudolf Steiner „szabadság-filozófiája” felé. Makovecz később, látva, hogy a szellemtudományt itthon diszkreditálták, kilépett az Antropozófiai Társaságból. Végül mégis Steiner nyomán értette meg a világot és tanítása szellemében épített, építette saját családi házát is.
Az én építészeti tevékenységemnek és az én életemnek van egy tengelye, ez a tengely az antropozófia, és ez az egész tevékenység arra fűződik fel, minden magyarázat csak ebből kiindulva lehetséges – idézi Makoveczet emlékezésében Kálmán István („Én nem lehetek antropozófus építész…” Emlékezés Makovecz Imrére. Szabad Gondolat. 2012. március). Kálmán interjúrészletekkel hívja elő a dornachi Goetheanumnál tett első, 1965-ös közös látogatásukat is. A fiatal Makovecz a látogatás nyomán fogalmazta meg előbb „ösztönösen, később abszolút tudatosan, hogy félreértik [az antropozófiát]… magánéleti szférává züllesztik… ahelyett, hogy normálisan viselkednének. Tehát saját szakmájuk területén, a saját környezetükben csinálnának egy életpraxist azokból a felszabadító, tiszta és világos gondolatokból, amelyeket Rudolf Steiner segítségével sikerült megérteniük” (u.o.) Az 1922-ben leégett első épület helyére a Steiner által elgondolt, de már halála után épített főépületénél építészhallgatóként én is jártam, valóban lehetetlen a hatása alól kilépni.
Makoveczék a látogatásukkor találkoztak  a Magyar Antropozófiai Társaság emigrációban élő alapítójával, Nagy  Emilné dr. Göllner Máriával és a bécsi Friedl Meangyával, „aki akkoriban  a világ legnagyobb euritmistája volt, Budapesten … gyakorlatokat  vezetett számunkra, amelyeken Imre is részt vett. Ezekből a  gyakorlatokból keletkeztek Makovecz »Mozgáskísérletei «” – emlékezik  Kálmán István. Az első benyomás tehát egyben az emigráns magyar szellemi  vezetőkkel való találkozás is volt, a Steiner-iskola itthoni  folyamatosságának ígérete. Hazatérve Makovecz nem tudta hozzáilleszteni a  valóságot az élményhez. Az antropozófiát kiszorították a társadalmi  létből: „beláttam, hogy nem tudok rajta változtatni, és ezt én nem  eredményemnek, hanem hibámnak tekintem – összegezte Makovecz Imre. – Én  nem lehetek antropozófus építész, mert az antropozófiát diszkreditálták”  (u.o.). Kálmán úgy látja, barátja kerülte, hogy okkult vezetőként az  antropozófia itthon az ő személyéhez kötődjön. Makoveczet az antik görög  akadémiák filozófusaihoz hasonlítja, akik átélték, hogy „a keresztény  hitet felvett, de azt még egyáltalán nem értő tömeg, a keresztény  egyházra hivatkozva, lerombolta a pogányság szent helyeit és elüldözte  tudósait” (u.o.). A hasonlatból jobban megértem Makovecz vonzódását „a  magyar népművészet, a magyar múlt, a közép-európai hangulatok iránt”.  Tanítványainak éppen ezt kínálta segítő közvetítőként, és Kós Károly  nyomán az építészeti módszert át is tudta adni.
A másik most idézett tanulmány az államalapítás korát értelmezi (Kálmán  István: A magyar nép eredete, I. István király országlása. Szabad  Gondolat, 2012. március). Kálmán nem csak a közismert keleti  eredetmítoszt idézi fel, de a német Gandersheim kolostorából is levezet  egy nyugati főmotívumot, kiszélesítve az államalapítás szellemi közegét.  A kolostort és Szent Istvánt a kelet és a nyugat közötti szellemi hidak  építőiként láttatja. Kiemeli, hogy a kolostor apátnője, Hroswitha  költőnő (932-1002) a görögök platonikus szellemiségét összekapcsolta az  ezoterikus kereszténységgel. Épp ekkor itt készült apácának Gizella,  akit Géza 995-ben Vajk feleségéül kér. Kálmán utóiratként passaui  élményeit is mellékeli – Gizella sírjának egy képével is szolgál. A fotó  Gizella nyughelyét barlangsír pozícióban mutatja, kis gótikus faragott  kapu annak nyílása. Most a háznál állva ráismerek a mérmű archetípusára:  Makovecz ablakaiban is felsejlenek a halhólyagnak hívott „szárnyak”  valamint a „harmadik szem”, mint a közép archetípusa.  Szemöldökként-szárnyként ívelnek a „bolthátak”, e jelet Makovecz egyik  monográfusa, Anthony Tischhauser (Bewegte Form, der Architekt Makovecz  Imre, Urachhaus Stuttgart–Gyorsjelentés, Bp. 2001) a Berlin felett az ég  wendersi angyalszárnyaihoz hasonlítja. Jelen időnket az antropozófia  Mihály arkangyal koraként illeszti az emberiség én-fejlődés programjába.  Az (angyal)szárnyak, az euritmia repülés-kísérletei egy másik  antropozófus kötődésű építész, Santiago Calatrava ihletének,  jelkészletének is főszereplői (bécsi kiállításáról lásd Sz. Gy. cikkét,  MÉ 2003/3).

„Minden Makovecz-ház mögött ott van egy másik.” - Makett az Alapítvány nyitókiállításán. (a Makovecz Imre Alapítványról lásd a a 46-47., ill. az Organikus Guideról a lap 43. oldalát)
A szárny-szem szimbólum a saját házon is kifejező, szinte ótestamentumi  „jel”. De e nyíláskeret őse ott van már Makovecz Csipke utcai hétvégi  házán (1972), a Sárospataki Kultúrközponton (1974), a Richter-házon  Budapesten, a tördemici Thaly-házon (1988), a Koch-házon Recsken, a  templom kapu felett Siófokon (1990), vagy – továbbfejlődve – legutóbb a  Makovecz tervezte kolontári házon is. A szárnyak – beleértve a  közrefogott gömbformát is – Sevillában (1992) és a százhalombattai  templom kapuján (1993) fölfelé „mozdultak”, az operaházi Csodálatos  Mandarin díszletben (1993) és a budapesti Expo terveiben (1996) immár  tornyok főmotívumává emelkedtek. Utóbbi, mint csírázó magház immár az  Atya / Fiú és Mária kozmikus szimbólumaiként értelmezhetőek.
Most az Alsó Svábhegyen az udvar felé néző sarokablak-verzió is ama  „felrepedő magháznak” a toposza szerint készült, aminek legismertebb  korábbi példái a hannoveri Demeter Központon (1998), a Velencei Biennále  atlantiszi tornyán és Csenger templomtornyán (2000), majd az egri  fürdőn (2001), vagy az újvidéki Magyar elesettek emlékműtervén (é. n.)  is megjelennek. Ugyancsak kiérlelt a „földből nőtt ház” sáncmotívuma,  amire itt a telek korlátai miatt csak kőpajzsok utalnak, amolyan  „cölöpvárként” védelmezik a házat. Az elemformák a nagyszentmiklósi  lelet égberagadás képének részleteivel, vagy az erődtemplomok falához  tapadó sírkövekkel is analógiában állnak. A kertet ölelő alaprajz is  átvonul az életművön – Sárospataktól az überlingeni Natura-házon (1993), Siklós  Borfeldolgozóján (2000) át az alaszkai Andor-ház (é. n.) tervéig. A  tetőt földanyagú, hódfarkú cserép fedi. Új motívum Makovecz Anna  betonlevél kerti burkolata az udvar öblében.Az alaprajz súlypontjára  szerkesztett a bejárat: az érkező rögtön tájékozódni képes, ettől  azonnal otthonos a térérzet. Az ív egyik végén kerek, közösségi teret  formáló, opeionos kupola, amely a dornachi előkép szerint a  Makovecz-pálya legerősebb, visszatérő eleme: égi sátor architektúra.  Túloldalon a körterem csóvájaként megfogalmazott műterem áll, ami  Marianne-nak, a művészfeleségnek készült. A közösségi nagytérhez tartozik egy érintő pozíciójú konyha és kandalló. A belső fedés  deszkazsindely, amely finoman vált át csúcsíves nyíláskeretté, amint a  héj a kupola oszlopaihoz közelít. A végpontok között, az udvar felé néző  „hajlított tornácról” nyílik a két, galériázott háló. Ennek lépcsője  mögé került a kétfelől megközelíthető fürdő. A csillagba, négyzethálóba  rakott kerámiapadló nem teljesen szervesül, nehezíti az íves falak  egyedi bútorozását – de, mint jeleztem, nem a funkció hagyománya felől  közelítek az épülethez. Fontosabb felismerni, hogy minden Makovecz-ház  mögött ott van egy másik, és minden háza mögött további házak, együtt:  az egész alkotó élet – mind az antropozófia építészének imaginációja.
Összefoglalva: Makovecz Imre saját magának, igenis antropozófus  építészként tervezett házat. Ennek minősége a szellemtörténet felől  ítélendő meg, hiszen tervezőjében „az antropozófia mélyebbre hatolt, a  szíven keresztül le az akaratba” – írja befejezésként Kálmán István, aki  a másik szövegben Rudolf Steinerrel ezt így magyarázza: „a magyarok Közép-Európa én-kultúrájához tartoznak (GA 287), de eredet-erőik keleti  elemei a nyugati fejlődés akadályaként lépnek fel. Ezeknek ki kell  halniuk, át kell alakulniuk, ahogyan Széchenyi István a Kelet népében  írja: »a korlátlan tűznek nemes hévre, a vad erőnek bajnoki  szilárdságra, a romboló ittasságnak nagylelkűségre kell tisztulni,  felemelkedni«” (u.o.). Ezt az emelkedést célozza meg építőmágiaként Makovecz Imre építészete (l.  Szegő Gy.: Teremtés és átváltozás. H&G, 1996). Steiner  filozófiájában az Ahriman legyőzése a szellem feladata. Kálmán egy görög  krónikásra hivatkozik az ősmagyarok hitéről: „Nagy szerepet játszott  még vallásukban egy hatalmas, de Istennek alávetett gonosz szellem, kit  Ármánynak [v.ö. Ahriman-nal] másképp Ürdöngnek neveztek (…) hitték továbbá a lélek halhatatlanságát s egy túlvilági jobb életet.” (u.o.).
Ha Kálmán István két itt idézett írását vezetőként egybeolvassuk,  rátalálhatunk a ház értelmezésének Makovecz-kulcsára: „hogy egy  Nyugatról jött, talán ír-kelta lélek, aki sorsát a Kárpát-medencében élő  népek sorsával kötötte össze, milyen feladatot hordozott magában, ezt a  rejtélyt megfejteni (…) fontos feladatunk”. *
*Amikor az előző írásban Kaffka Péternek az Art deco és modernizmus – lakáskultúra Mo.-on 1920-1940 c. kiállítás kapcsán felragyogó gödöllői „Varjúvára” kapcsán arra biztattuk a magyar építészettörténészeket, hogy vizsgálják felül a progresszió fogalmát, akkor ennek az ellenőrzésnek fontos része kell legyen a mai „hivatalos felfogás” megnyitása a „másik modernekre”, benne az antropozófia honi építészetére is – amint például teszik ezt a német nyelvterület szaktörténészei.
Építész tervező / architect: Makovecz Imre
Építész munkatársak / fellow architects: Arnóczki Imre Balázs, Ferenc Attila
Statika / structure: Pongor László
		
		