Dombra néző Mondrian
Családi ház, Budapest
ÉpÃtészek: Tomay Tamás, Mayer Brigitta, Szentgyörgyi László
Szöveg: Götz Eszter
Fotók: Bujnovszky Tamás
A régi FelhévÃz után, az Ãœrömi út fölötti álmos kis domboldal egyik utcájában meghökkentÅ‘ látvány fogadja az arra sétálókat. A környék hajdani szÅ‘lÅ‘műves lakóinak emlékét nyomokban még ma is Å‘rzÅ‘, egy- vagy kétszintes családi házak sorában megjelent egy élénk szÃnekben pompázó konstruktivista festmény. Mintha Mondrian feszes geometrikus vásznai közül elevenedne meg itt egy homlokzatnyi méretű kompozÃció.
A bejárat tűzpirosa, a keskeny ablaksávokat keretezÅ‘ türkiz, fekete és vörös erÅ‘s dinamikával játszik a vakolt zöld falfelületen, mÃg a jókora méretű valódi ablakok opálüvegükkel belesimulnak a homlokzatba. A látvány annyira megragad, hogy nehezen észleljük: valójában egy ikerház egyik felének átalakÃtása történt, az egyszerű, kétablakos, bejáratos utcai front erÅ‘teljes optikai megmozgatásával. A ház tömege ettÅ‘l a gesztustól újraértelmezÅ‘dik, eltűnik róla a kisvárosias zártsorú beépÃtés történetisége, annak helyébe inkább egy újfajta történet lép: az egyszerű, funkcionális formálás, a modern esztétikája jelenik meg rajta, az a formavilág, ami valójában az eredeti épületet is létrehozta. Csak a helyhez kötÅ‘dÅ‘ karaktert, az illeszkedés parancsát váltotta fel egy másféle történeti örökséghez való tartozás. Ismerve Tomay Tamás korábbi családi házait, nem meglepÅ‘, hogy az épÃtész ilyen nyÃlt, egyértelmű jelben sűrÃti a klasszikus modernizmust továbbgondoló egyéni szemléletét. Itt azonban az eredeti épület egyszerű, az utcáról nézve tagolatlan tömbje nem engedi az erÅ‘sen plasztikus megoldásokat, Ãgy Tomay sÃkba vitte mindazt a játékos dinamizmust, amit családi házain a konzolosan kinyúló tömegekkel, megmozgatott részletekkel ért el. Optikai hatása lenyűgözÅ‘, mégsem zavarja az utca puritán nyugalmát.