Elveszett és felfedezett
Barabás Márton könyvszobrai, 2009
Barabás Márton festőként végzett a Főiskolán a 70-es évek végén. A megfoghatatlan zenét ragadta meg képeiben. Kompozíciói szemet gyönyörködtetők voltak, mégis elemi erejű geometriaként „szólaltak meg”. Fraktálok rendeződtek szvit formákba. Azután hamarosan ezt a figurális, csendélet-szerű hangzó-látványt három dimenzióba, szobrokba szerkesztette. Például régi zongorákat szedett szét, hogy új tárgyakat, funkcióváltó néma hangszereket építsen a régi kézműves alkatrészekből. Az építés deduktív, elvonó gesztussal indult: Barabás a fiatalon elhunyt Gordon Matta Clark lyuk-építészetéhez hasonlóan darabolta az instrumentumokat. Tárgyai hol ironikusak, hol filozofikus komolyságúak. Témájuk a világ szerkezetének modellezése. Ez olyan univerzális léptékű vállalkozás, amit világszerte megért a közönség. Művei az utolsó tíz évben Athén, Berlin, Bécs, Brassó, Delhi, London, Róma Stuttgart, Sepsiszentgyörgy, Szentendre, Szombathely galériáit járták, szerepeltek a budapesti Francia Intézet vagy a MŰPA kiállítótermeiben is.
Könyv-szobrokat Barabás jó tíz éve készít. Ebből válogat most megjelent albuma, melyből kitűnik az alkotó időhöz való viszonyának tárgyilagos, tartózkodó fegyelme, a téma méltóságteljes, nagy problémájának nosztalgiát kerülő (utóbbi jelző Kovalovszky Márta tanulmányában áll) kezelését. Olvasata válogatja. Számomra a Barabás-tárgyak – az egzotikus anyagú zongoraklaviatúra, az ornamentikává kifűrészelt kottatartó vagy az esztergált bútorrészlet újrafogalmazása – inkább szeretetteljes ragaszkodás a tűnő kézműves világhoz: saját fragmentumain, fraktál-variációin keresztül. A megmunkálás részleteinek, újra átélésének örömét hirdetve. A kötet zenekedvelő és bibliofil egyszerre.
A reprodukciókon könyvekbe, vaskos kottákba applikált idegen elemmel létrehozott újjászülető tárgy nem hibrid, inkább a kulturális „őssejt” gyógyító képességének lehetősége. A babakocsi kerék, a nagyító, a gyertyatartó és -koppantó, a kalaptoll, a színházi látcső, a kedvenc film kockája vagy a süteményszaggató forma új asszociációk és heurisztikus élmények forrása – könyvformába kötve. A Guggenheim-galaxis világszerte egyre többre tartott élet-jele, kép-mágiája, mely szerint a világ ősi szerkesztettsége a káosz ellen hat.
Szegő György