Három hosszú barázda
Antinori-borászat, Firenze
ÉpÃtészek: Archea Associati
Szöveg: Katona Vilmos
Fotók: Pietro Savorelli
Az Antinorik 1385 óta foglalkoznak bortermeléssel, szÅ‘lészetüket a világ tÃz legidÅ‘sebb családi vállalkozása között tartják számon. Az idén Mies van der Rohe dÃjat nyert barginói üzemi és látogatóközpontjukat a technológiai tudás mellett a vendégeknek kÃnált élmény emelte a kortárs borászatok nÃvója fölé.
Bargino Firenze körzetében, a Sienába és San Gimignanóba tartó út mentén terül el. A toszkán település párhuzamosan hullámzó dombjait szÅ‘lÅ‘ és olajfák, elszórtan fenyÅ‘k borÃtják. A föld barázdái mélyek, a talaj vörösesbarna, a levegÅ‘ délibábos. E vidék háromezer évvel ezelÅ‘tt az etruszkok hazája volt, egy igen magas kultúrájú népé, amely Rómának adott királyokat. Az etruszkok értettek a földműveléshez, a csillagokhoz és a borhoz. E derűs föld lakóit mégis a halál foglalkoztatta leginkább: a vulkáni tufa üregeiben nekropoliszokat hoztak létre a lakott városok mintájára, másutt – mint itt is – inkább halomsÃrokat emeltek Å‘seiknek. Az Å‘sökkel és a halál gondolatával való együttélés a földalatti és lakott világ bizonyos fokú keveredését hozta a környezetformálás szokásaiban. A két réteg folytonos érintkezése a megszentelt földdel és tájjal harmonikus kapcsolatban álló civilizáció markáns jegye lett, s ettÅ‘l a késÅ‘bbi korok sem igen akartak – vagy tudtak – elszakadni.
A születés és a halál jelképrendszerét a mezÅ‘gazdaság, kiváltképp a bortermelés Å‘rizte meg az utókor számára. A mély gyökereket verÅ‘ szÅ‘lÅ‘ termése évrÅ‘l évre megérik, de a föld mélyén kell pihennie ahhoz, hogy minÅ‘ségi változáson menjen keresztül. A bor a szÅ‘lÅ‘ enyészetét és esszenciájának újjászületését jelenti, ezért az a hely, ahol a változás bekövetkezik, bizonyos szempontból sÃrhoz hasonlÃt. A halotti kultusz és a bortermelés közti összefüggés az architektúrában is megmutatkozik.
Barginótól távol jó okkal gondolhatnánk, hogy a konvencionális épÃtészeti kötelékek alól felmentett landscape-épÃtészet nemzetközi eszköztára bárhol alkalmazható, ahol a domborzat és az architektúra plaszticitása kapcsolatba kerülhet egymással. Azonban az irányzat itt kifejezetten a hely szellemét erÅ‘sÃti azzal, hogy határterületet alakÃt ki a felszÃn alatti és feletti világ között. A rejtÅ‘zködÅ‘ épÃtményt kontúrozó három karakteres vonal lényegi formában Å‘rzi az egykori kultikus tevékenységek lenyomatát.
ÉpÃtészet: Archea Associati
Tervezők: Laura Andreini, Marco Casamonti, Silvia Fabi, Giovanni Polazzi
Művészeti tanácsadó: Marco Casamonti, Francesco Giordani
Statika: HYDEA