Kint és bent
Ekler időszerűsége
Szöveg: Golda János

Ekler Dezső: Szent Ilona Borászat, Somló-hegy, 2012, fotó: Bujnovszky Tamás
Az épületrÅ‘l, az épÃtésrÅ‘l alkotott fogalmaink az aktuális korszellemhez igazodva gyorsuló ütemben változtak az elmúlt évtizedekben. A szecesszióban a a hagyományos épületek homlokzatán még falvédÅ‘szerű növényi ornamentika jelent meg. KésÅ‘bb Le Corbusier-nél a ház elÅ‘ször lakógép, aztán metaforikus szobor, Mies-nél anyagtalan üvegdoboz, a strukturalistáknál végtelenÃtett sÃkbeli alakzat, a brutalistáknál, metabolistáknál mesterséges földbázis, az Archigramnál lépegetÅ‘ űrállomás.
A kilencvenes évek svájci dobozánál lecsupaszÃtott tárgy, de Zumthornál rÃtussal, érzékeléssel újratöltve, a skandináv Snøhettánál északi fény, a mai japánoknál a tiszta keleti gondolat makettja és Ãgy tovább. És akkor nem beszéltünk még a mostani fiatalokról, a Dezeen, az ArchDaily generációjáról. Sok szöveg, sok forma, sok kép. Egy mai ház amúgy is elég bonyolult, és soha nem épült még ennyi a világban. ErÅ‘södik az ösztönös vágy visszatalálni a közösségi épÃtéshez és az érthetÅ‘séghez. Nyitottá válni térre és idÅ‘re, mint a régiek.
A változások az egész 20. századot végigkÃsérték. A hetvenes évekre – amikor egyetemre jártunk – világossá vált, hogy a klasszikus modern szociális forradalma, etikai tartalma végleg kiüresedett, a küldetéses társadalmi mérnökök tervei nem sikerülhetnek, az üzlet pedig mindent visz. A forma Ãgy nem követhette többé szolgaian a funkciót, és a formalizmusba hanyatló hivatalos modern agóniája fölött új eklektikus tanok ültek halotti tort. Közös tapasztalatuk a tárgyi világ túlburjánzásával szemben az épÃtészet értékvesztése és sivárrá válása, a horror vacui volt. Az épÃtészeket szellemileg felkészületlenül érte a kulturális leértékelÅ‘dés. Az egyre nagyobb és összetettebb épÃtési beruházások méreteivel fordÃtott arányban váltak egyre kiszolgáltatottabbakká a bürokratikus politikai, gazdasági struktúrában, presztÃzsük, társadalmi megÃtélésük megállÃthatatlanul csökkent. Kialakulóban volt egy gazdagabb, érzelmesebb, romantikusabb szemlélet, amellyel jobban ki lehetett fejezni a dolgokat az épÃtészet és a várostervezés területén is. Emberibbnek tűnt, de elég hamar üres üzleti formákká hÃgult. Egy idÅ‘ után csak az infokommunikációs üzleti világ marketingesei által kitermelt brand-képzÅ‘ sztárépÃtészek jelentettek kivételt.