Tézis, antitézis, szintézis?
Népi épÃtészet emlékműve, EKF 2013, Kassa
Szöveg: Pálinkás Edit
Képzőművész: Tomáš Džadoň
Az Európa Kulturális FÅ‘városa program keretében Kassa egyik legnagyobb lakótelepén megvalósult projekt nem csupán a népi épÃtészet, hanem a társadalmi, politikai és kulturális változások emlékműve is, amely a régmúlt és a közelmúlt hagyományának egyedülálló ötvözésével állÃt tükröt vizuális kultúránk jelenére. A két épÃtészeti formanyelv kontrasztja, a népi épÃtészet saját antitézisébe helyezett műtárgyként való értelmezése magába foglalja az átélt jelen sokrétűségét, múlt és jelen társadalmi szorongással terhelt ellentmondásait.
A projekt ötletgazdája, a képzÅ‘művész Tomáš Džadoň születése óta panelházban él. Prágai egyetemi tanulmányaihoz kapcsolódóan gyakran megfordult a liptói és az árvai falvakban. Az ottani népi épÃtészet emlékei döbbentették rá a szürke, uniformizált paneltelepek sivárságára, amely az azokban élÅ‘k életminÅ‘ségére is rányomja bélyegét. Szlovákia lakosságának csaknem fele panelházakban él. Az eredeti, 2006-os elképzelések szerint a művész szülÅ‘városa, Poprád egyik lakótömbjét szerette volna átalakÃtani azáltal, hogy faházat emel a tetejére. Többszöri sikertelen próbálkozás után végül Kassa Európa Kulturális FÅ‘városa projektmenedzsereinél talált támogatókra az elképzelés.