• ремонты от компании StroySila
  • укладка тротуарной плитки
  • Utazásra rendezve

    Máv szakszolgálati épületek, Vác

    Építész: Pethő László
    Szöveg: Botzheim Bálint
    Fotók: Török Tamás / Topogram

    vac1

    A perspektíva egy meghatározott nézőpontból mutatja a dolgokat. Utazás közben viszont torzul a szubjektum által érzékelt tér, a pont vonallá, a vonal folttá lesz. Előrenézve pedig minden rövidül. Ennek a tények a felismeréseként és egyfajta válaszként értelmezhető a Vácon épült két MÁV üzemi épület.
    Az első gőzmozdonyt 1846-ban indították a Pestről Vác felé. Magyarország első közforgalmú vonala ma is őrzi rangját, a teljes személyforgalom közel 10%-a zajlik itt. Bár a járatindítás ma is kézjelzéssel történik, a korábbi mechanikus biztosító berendezéseket folyamatosan elektronikusra cserélik. EU-s pályázatok keretében adódott lehetőség az elővárosi vasútvonalak általános fejlesztésére. A váci pályaudvar – szakértők szerint egy ideje már a vonal gyenge pontja – jelentősen megújult, illetve két új üzemi épületet kapott. Az eredeti terveken még három épület található, de a tervezési program időközben megváltozott, ezért csak kettő épült meg.
    A vágányok keleti végénél lévő telek már a családi házas övezettel érintkezik, így indokolható a befelé forduló telepítés. A két épülettest körbeöleli a belső udvart, gondosan elrejtve az üzemi zajokat a közelben lakók elől. Az udvar bejáratát a tömegek hosszanti végénél két szigorú hasíték jelzi. A nyugati oldalon a kisebbik a személy-, a keleti oldalon lévő nagyobb pedig a teherforgalmi járműbejárat. Az épülettömegek kemény megfogalmazását csak fokozza az előtető nyersbeton szerkezete, mely belefeszül a személybejárat hasítékába. A tégla ismert és gyakran alkalmazott burkolat a vasúti építészet tradíciójában. Itt az épület formája az, amely vasúti miliőben első pillantásra szokatlan, újszerű. Valójában a tömegével hat, sőt lendületes tetősziluettjével maga is egy vonat elsuhanását imitálja. Az ablakok körül megjelenő téglaplasztikáiban pedig a tipikus tolóablak formájára ismerünk rá, kollektív, megszépült vasúti emlékeink „legvidámabb barakkjából”.

    Építészet: GEON Építészstúdió Kft.
    Vezető tervező: Pethő László
    Építész munkatársak: Molnár Zsófia, Nagy Zsuzsa
    Kiviteli terv: B. Terbe Erzsébet – Mérték Építészeti Stúdió Kft.