Antoine Roegiers – kortárs középkor
Antoine Roegiers – kortárs középkor
Bosch, Bruegel, Rubens, Rembrant
Albertina, Bécs 2013. 03. 14 – 06. 30.
Szöveg: Szegő György
Az Albertina 10 éve történt újranyitása előtt, és azóta is a németalföldi grafikák egyik legjelentősebb múzeuma. Ezúttal is vagy 170 főművet válogattak össze a középkor alkonyától a virágzó barokkig. A kezdeteket az a terem kínálja, ahol Jan van Eyck, Dirk Bouts rajzai láthatók. A súlypontot a „Holland aranykor”, a 17. század adja, Rembrandttal és iskolájával. Külön hangsúlyt kap a Habsburg uralkodóház tematikája.
A legérdekesebb teremben Hieronymus Bosch és idősebb Pieter Bruegel főművei közül kiemelkedik utóbbitól A hét halálos bűn (1556-57) című sorozat. És egy unikum: az 1980-ban született belga kortárs művész persziflázsa, egy tájképbe foglalt hét halálos bűn – Bruegel után. Már az is látványos, ahogyan 21. századira „átrajzolja” az örök bűnt – a régi szimbólumokat régi-új feldolgozásban láthatjuk. De igazi meglepetés az a video-szekvencia, amelyben a művész egy-egy bűnt kiemel, és animációs dimenzióban röviden elmeséli a középkori toposzt, a bűnbe esőt és bűnhődését. Egy-egy 2-3 perces snitthez roppant kutatómunka és szellemes intuíció vezette el az alkotót. Előfordulhat, hogy a tavalyi évhez hasonlóan, amikor kortárs művészként bemutatott dél-afrikai rajzfilmes William Kentridge (lásd MÉ 2011/1) volt az év kiállítása az Albertinában, az idén Antoine Roegiers animációja maradandó emléket hagy a rajzművészet bécsi szentélyében.