Brüsszeltől Farkasrétig
Szabó István emlékkiállÃtás
FUGA, 2015. november 18. – december 6.
Szöveg: Götz Eszter
Szabó István születésének centenáriuma 2014-ben volt, ekkorra tervezte Winkler Barnabás az életmű kiállÃtáson való bemutatását, de a HAP Galéria bezárása miatt csak most kerülhetett rá sor. A FUGA alsó szintjén bemutatott anyag a teljes életművet megidézi, az 1940-es évek iparművészeti munkáitól az 1987-ben tervezett, kör alaprajzú Pax Dei ökumenikus templom rajzaiig. Templomtól templomig Ãvel az életmű, köztük olyan jelentÅ‘s épületekkel, mint az 1958-as brüsszeli EXPO Gádoros Lajos tervezte magyar pavilonja fogadóterének aranyérmet nyert belsőépÃtészeti kialakÃtása, a kÅ‘bányai BNV-vásárváros kialakÃtása, a Magyar Rádió belsÅ‘ udvarába épÃtett, Pagoda néven ismert aula, vagy a Szervita téri parkolóház, amelynek kiürült épületében 2008-ban a Kortárs ÉpÃtészeti Központ életmű-kiállÃtással emlékezett a tervezÅ‘re. A tiszta geometriai formák egyszerre modernista és szimbolikus alkalmazása a Lágymányosra tervezett Kúp sportcsarnokban érvényesül a legszebben, a terv puritán egyszerűsége nagyvonalú és erÅ‘teljes, a mostani kiállÃtás egyik legnagyobb élménye.
LegjelentÅ‘sebb munkáinak egyike Budapest elsÅ‘ olyan temploma, amelyik 1948 után megépülhetett: a farkasréti Mindenszentek Temploma. Tömegformálásáról leolvasható az a meghatározó benyomás, amelyet Le Corbusier Ronchamps-i zarándokkápolnája tett Szabó épÃtészetére. A templom a tervezÅ‘ életében is mérföldkÅ‘, mivel – noha az ötvenes évek óta foglalkozik szobrászattal – itt mutatja meg elÅ‘ször saját plasztikai műveit, és a szÃnes üvegablakokat is Å‘ tervezi. Plasztikai munkái közül több is látható a FUGA kiállÃtásán, ettÅ‘l a gesztustól a tárlat személyessé válik, a zömmel a Kádár-korban készült tervek és épületfotók mellett a szakrális témájú fémszobrok ellenpontot képviselnek, a kettÅ‘ együtt egy kivételes tehetség hivatalos és nem-hivatalos oldalait jelenÃti meg. Az életmű mindmáig a közelmúlt feltáratlan fejezeteihez tartozik, talán ez a tárlat is segÃt abban, hogy az utókor újra felfedezze.