Egyedülálló épÃtészeti vitaest az épÃtÅ‘művészeti újságÃróképzésért
WARchitecture – ÉpÃtészeti vitaest cÃmmel új, épÃtészeti tematikájú vitaműsort indÃtott a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA MMKI). A november 14-én tartott elsÅ‘ est vendégei Erhardt Gábor és Smiló Dávid épÃtészek voltak, a házigazda és moderátor pedig Wesselényi-Garay Andor épÃtészteoretikus, a kutatóintézet tudományos fÅ‘munkatársa. A széles körű érdeklÅ‘dés mellett megrendezett eseménynek a Walter Rózsi-villa adott otthont.
A megjelenteket a MMA Magyar ÉpÃtészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) nevében Ritoók Pál osztályvezetÅ‘, fÅ‘muzeológus köszöntötte, kiemelve, a Walter Rózsi-villát a felújÃtása során úgy tervezték, hogy a mostanihoz hasonló rendezvényeknek is otthont ad majd. Csáji László Koppány az MMA MMKI igazgatója úgy fogalmazott, az est a két intézmény közös ügye. A program céljairól szólva elmondta, sajátos perspektÃvában szeretnének beszélgetni a kortárs épÃtészet kérdéseirÅ‘l, ezért is választottak az elsÅ‘ alkalom témájául egy olyan művet, amely megosztja a nemzetközi épÃtészszakma képviselÅ‘it. Hozzátette: a késÅ‘bbiekben is számos olyan kérdés lesz terÃtéken, ami új megvilágÃtást követel. A vitaműsorral a szervezÅ‘k távlati célja, hogy minél többen bekapcsolódjanak a szakmai párbeszédbe.
Wesselényi-Garay Andor arra hÃvta fel a figyelmet, hogy az estek mindig egy szöveg köré fognak szervezÅ‘dni. A vitaműsor kiindulópontja ezúttal Nikos A. Salingaros Az egyre csak épülÅ‘ disztópia cÃmű, nemzetközi vihart kavart recenziója lett, amely James Stevens Curl angol épÃtészettörténész Making Dystopia cÃmű kötetére reflektált. Curl könyve, amely Salingaros szavai szerint „a 20. századi épÃtészet történetét tekinti át”, és „lerombolja az évtizedekig hangoztatott (…) elveket, amelyek azt voltak hivatottak igazolni, hogy miért is kell az embereket embertelen környezetbe kényszerÃteni”, egyelÅ‘re nem érhetÅ‘ el magyar nyelven, a fordÃtása éppen most készül.
Smiló Dávid épÃtész álláspontjának megfogalmazásában leszögezte, hogy Curl kötetét maga sem ismeri. A recenziót szeretné árnyalni azzal, hogyan oktatja a modernizmust elsőéves hallgatóinak a Budapesti Metropolitan Egyetemen. Az épÃtészet történeti vonalát megragadva a városi épÃtészetbÅ‘l kiemelte a munkások nem túl vonzó életkörülményeit. A modern épÃtészet szerinte: lakáson belüli mosdó, konyha és fény. A lakhatási projektek mindig ezt a problémát akarták megoldani, a lakótelepeken pedig igenis lehet élni – hangsúlyozta az MMA korábbi művészeti ösztöndÃjasa.
Másodikként a vitába online bekapcsolódó Erhardt Gábor kapott szót. Az Ybl-dÃjas épÃtész helyzetét megkönnyÃtette, hogy Å‘ ismerte a recenzió alapjául szolgáló eredeti művet is. Mint mondta, úgy véli, Curl nem a modern épÃtészetet támadja a lábjegyzetekkel gazdagon ellátott könyvében. AlapállÃtása az, hogy az épÃtészek disztópiák elÅ‘idézésében bűnösök, ami az angol városi kultúra pusztulását eredményezte. A személyeket tartja tehát fontosnak, s ebben hasonló a nézÅ‘pontjuk Curllel, hangsúlyozta az épÃtész, majd hozzátette: „A városi épÃtészet pusztulása megállÃthatatlan, neoklasszicista épÃtészetnek kell felváltania.”
A vitában Smiló Dávid úgy fogalmazott, a mai komfortból nézve nagyon nehezen értjük meg, hogy a lakótelepek hogyan segÃtették méltó élethez a városi embereket. Létezik közösség a lakótelepeken – hangsúlyozta. Erhardt Gábor válaszul megemlÃtette a kötet példáit: a fizikai atrocitást, a szociális feszültséget és a vandalizmust, amely a lakóteleppel egy idÅ‘ben jelent meg.
A vitában Smiló Dávid úgy fogalmazott, a mai komfortból nézve nagyon nehezen értjük meg, hogy a lakótelepek hogyan segÃtették méltó élethez a városi embereket. Létezik közösség a lakótelepeken – hangsúlyozta. Erhardt Gábor válaszul megemlÃtette a kötet példáit: a fizikai atrocitást, a szociális feszültséget és a vandalizmust, amely a lakóteleppel egy idÅ‘ben jelent meg.
A magyar lakótelep azért nem gettó, mert középosztálybeliek és értelmiségiek lakják, nem a mélyszegénységben élÅ‘k – reagált Smiló. Erhardt szerint az eklektikus, pusztuló belvárost elhagyva, a zöldövezet helyett, amely megfizethetetlen, sokan a panelt választják. A modern épÃtészet gondolkodásmódja találkozik a spekulációs épÃtészettel. Ami ugyanis szociális lakásfejlesztésnek indul, az nagyon hamar eléri a normál piaci árat.
A moderátor kérdésére Smiló Dávid azt válaszolta: a modern paradigma ellen az ő korosztályának már nem kell harcolnia, egyébként is kérdéses, hogy az mennyire vetette el a klasszicizmus arányrendszerét.
Erhardt Gábor a Curl-kötet relevanciájával kapcsolatban úgy fogalmazott: „gyakorlatilag a mi életünkrÅ‘l szól, például amikor a Budavári Palota rekonstrukciójával kapcsolatban a Facebookon háromszázhatvankét karakterben próbálunk egymás fejéhez vágni dolgokat”. Smiló szerint a magyar épÃtészet sajátos kultúra, ezért a kötetben megfogalmazott állÃtások csak kevéssé érvényesek rá. Példaként Veszprém hetvenes évekbeli városátalakÃtását emlÃtette, amelynek során önkritikát gyakorolt a szakma.
1750-tÅ‘l az ipar és az anyagok vonatkozásában jelentÅ‘s változás zajlik a világban, ami az életünk legtöbb részére kiterjedt – vetette fel a moderátor. Erhardt szerint az épÃtészek azért adták át magukat könnyen a változásnak, mert nagyon szeretik a saját rajzaikat. Smiló Dávid egyetértett ezzel, s hozzátette, az épÃtészek azért is lelkesedtek a panelekért, mert minden újÃtás érdekli Å‘ket.
A moderátor kérdésére Smiló Dávid azt válaszolta: a modern paradigma ellen az ő korosztályának már nem kell harcolnia, egyébként is kérdéses, hogy az mennyire vetette el a klasszicizmus arányrendszerét.
Erhardt Gábor a Curl-kötet relevanciájával kapcsolatban úgy fogalmazott: „gyakorlatilag a mi életünkrÅ‘l szól, például amikor a Budavári Palota rekonstrukciójával kapcsolatban a Facebookon háromszázhatvankét karakterben próbálunk egymás fejéhez vágni dolgokat”. Smiló szerint a magyar épÃtészet sajátos kultúra, ezért a kötetben megfogalmazott állÃtások csak kevéssé érvényesek rá. Példaként Veszprém hetvenes évekbeli városátalakÃtását emlÃtette, amelynek során önkritikát gyakorolt a szakma.
1750-tÅ‘l az ipar és az anyagok vonatkozásában jelentÅ‘s változás zajlik a világban, ami az életünk legtöbb részére kiterjedt – vetette fel a moderátor. Erhardt szerint az épÃtészek azért adták át magukat könnyen a változásnak, mert nagyon szeretik a saját rajzaikat. Smiló Dávid egyetértett ezzel, s hozzátette, az épÃtészek azért is lelkesedtek a panelekért, mert minden újÃtás érdekli Å‘ket.
A vitát követÅ‘en a hozzászólásokat Turi Attila Kossuth- és Ybl-dÃjas épÃtész, az MMA elnöke kezdte, aki leszögezte: nagyon fontosnak tartja ezt a kezdeményezést. Nem jó, hogy hazánkban nincs valódi épÃtészeti kritika, mert önmagukban sem az épÃtészek, sem a bölcsészek nem alkalmasak rá. „Olvassatok Makoveczet, ez csak a felszÃn” – javasolta a két épÃtésznek. „Az emberek bárhol képesek túlélni, ma kapósak a lakótelepi lakások, de amikor megkérdezik Å‘ket, hol szeretnének lakni, kiderül, hogy kertvárosra, kisvárosra vágynak, mert hiányzik nekik a lélek.” A vidéki kockaház nem volt kötelezÅ‘, de a magyar társadalom a hatvanas években gazdaságilag megerÅ‘södött, és a jövedelmét ebbe fektette. SÅ‘t, erre könnyű volt engedélyt kapni, a kÅ‘művesek és az ácsok is könnyebben elvállalták – reflektált az MMA elnöke Smiló Dávid állÃtására, majd hozzászólása zárásaként úgy fogalmazott: „Ezeket a beszélgetéseket folytatni kell!”
Sulyok Miklós művészettörténész, az MMA rendes tagja szerint az ezeréves épÃtészeti kultúrát a kapitalizmus ledarálta. Curl könyve pontosan ezt segÃt megérteni, és szókimondása szokatlan nekünk. A szociális körülményeink nem épÃtészeti kérdés, de a városi munkások élete nem csak a háborúk környékén és nem csak idehaza volt ennyire szörnyű – figyelmeztetett hozzászólásában az MMA rendes tagja.
Sulyok Miklós művészettörténész, az MMA rendes tagja szerint az ezeréves épÃtészeti kultúrát a kapitalizmus ledarálta. Curl könyve pontosan ezt segÃt megérteni, és szókimondása szokatlan nekünk. A szociális körülményeink nem épÃtészeti kérdés, de a városi munkások élete nem csak a háborúk környékén és nem csak idehaza volt ennyire szörnyű – figyelmeztetett hozzászólásában az MMA rendes tagja.
Csáji László Koppány emlékeztetett arra, hogy december 4-én Dénes Eszter épÃtész tart majd elÅ‘adást egy vernakuláris lakóteleprÅ‘l, ami egy szociális épÃtési projekt Spanyolországban. A városok társadalmi struktúrája radikálisan megváltozott, de „Budapest épÃtészetét sem a HÅ‘s utcai lakótelep alapján kell megÃtélni. Fontos, hogy mit mivel hasonlÃtunk össze, és az épÃtészeket arra buzdÃtom, hogy olvassanak társadalomtörténetet” – javasolta az MMKI igazgatója.
A vitaest a késÅ‘bbiekben kéthavonta jelentkezik. A további alkalmak témái között szerepel majd például, hogy mitÅ‘l modern egy épület, milyen értelemben lehet ma nemzeti épÃtészetrÅ‘l beszélni, hogyan kapcsolódhat a modernitás a hely szelleméhez, továbbá mi lehet a mesterséges intelligencia szerepe a jövÅ‘ épÃtészetében.
A vitaest a késÅ‘bbiekben kéthavonta jelentkezik. A további alkalmak témái között szerepel majd például, hogy mitÅ‘l modern egy épület, milyen értelemben lehet ma nemzeti épÃtészetrÅ‘l beszélni, hogyan kapcsolódhat a modernitás a hely szelleméhez, továbbá mi lehet a mesterséges intelligencia szerepe a jövÅ‘ épÃtészetében.