Fény, spiritualitás nélkül
The Art of Light – Moholy-Nagy László
Ludwig Múzeum, 2011. június 9. – szeptember 25.
Szöveg: Vincze Gabriella
A két világháború közötti művészet magyar származású ikonikus alakjai közül Martin Munkácsi után most Moholy-Nagy László műveit mutatja be a Ludwig Múzeum. A szerteágazó művészeti és médiateoretikusi tevékenységet folytató Moholy munkáit a kiállÃtás kurátora, a madridi la Fábrica igazgatója, Oliva Maria Rubio a fény motÃvuma köré szervezi. Az anyag Madrid, Berlin és Hága után érkezett hozzánk és a korszak művészeti szcénáját és a Moholy-oeuvre teljes spektrumából egy-egy példát – pl. a jénai üveggyár számára készült reklámterveket, kÃsérleti szÃnház tervét, illetve egy Kinoplakat-ot is – felvillant. A többi helyszÃnnél hangsúlyosabb a budapesti válogatás sajátossága: a hazai szakértÅ‘k, Passuth Krisztina és Bajkay Éva segÃtségével kiegészült a korszak jellemzÅ‘ avantgárd orgánumai, a Der Sturm, a Telenor, a Kassák-féle Dokumentum és Ma példányaival.
A 200 művet felvonultató kiállÃtás műfajonkénti bontásban tekinti át Moholy-Nagy életpályáját a 20-as évek elején készült festményektÅ‘l kezdve – ehhez a médiumhoz egész életében hű maradt. A valóság leképezésérÅ‘l és a társadalmi mondanivalóról lemondva, egyfajta tiszta fényfestészet gyakorlatával kÃsérletezett. A most bemutatott vásznak inkább Moholy késÅ‘bbi idÅ‘szakából származnak; a New Bauhaus idÅ‘szakára tehetÅ‘ Pacmac-hez hasonlóan többségük vegyes technikával készült. Mellettük két vetÃtÅ‘ben Moholy-Nagy filmjei peregnek: a Nagyvárosi cigányok, a Berlini csendélet vagy az 1933-as athéni CIAM épÃtészkongresszusáról készült, dokumentum értékű film.
1927-tÅ‘l Moholy érdeklÅ‘dése fokozatosan a film, a fotó és a szÃnház felé fordult. A kiállÃtáson elÅ‘ször a városi képekkel találkozunk, a felülnézetbÅ‘l (A berlini rádiótoronyból), ablakokból (Brighton, háztetÅ‘k), kerÃtésrácson át fényképezett fény-árnyék struktúrákkal, a kikötÅ‘munkások, utcagyerekek, piaci árusok pillanataival. A kompozÃciók súlypontja a vonalak, felületek, árnyékok alkotta geometriai formákban van, de a motÃvumok ismétlÅ‘désébÅ‘l megszületÅ‘ ornamentika (A turkui piac) is karakteresen jelenik meg. A városképek és a személyes témájú – elsÅ‘ feleségérÅ‘l vagy a Schlemmer családról készült – fotók közé ékelÅ‘dnek fotogramjai és a Fény-tér modulátor fény-árnyék architektúráit rögzÃtÅ‘ kÃsérleti filmje.
Az 1922-tÅ‘l alkalmazott fotogramban Moholy a fényt már autonóm művészeti médiumként tudta kezelni. Pusztán az optikai hatások-kontrasztok, a tiszta, részletektÅ‘l és szÃnektÅ‘l megszabadÃtott geometriai formák érdekelték (Fotogram Eiffel toronnyal és pörgettyűvel). A film jövÅ‘jét – Légerhez hasonlóan – a narrativitás megszüntetésében látta: a Fényjáték – fekete, fehér, szürke c. filmjében a fény és a mozgás egyesült geometriáját teremtette meg. A fotók sorát az 1933-34 folyamán készÃtett szÃnes fotográfiák zárják; többségük a kamera tudatos bemozdÃtásából létrejött absztrakt kompozÃció. A záró termekben személyes dokumentumok, dÃszlet- és kosztümtervek, vázlatok, reklámtervek, illetve az Egy nagyváros dinamikája filmforgatókönyve látható.
A tárlat, ha a teljes életműrÅ‘l nem is ad hű képet, de a kurátor által kiemelt ars poeticát intenzÃven közvetÃti. Nevezetesen: Moholy-Nagy László szerint mindenki lehet alkotó, a modern művészet gyakorlatának nem feltétele a spirituális ihletettségű, romantikus művész. Moholy-Nagy saját felfogása szerint a képalkotó ember maga a fény tükre.