Harry Seidler: Painting Toward Architecture
Ponton Galéria, 2015. november 5. – december 19.

Rose House, Wahroonga, Sydney, 1950
A Painting Toward Architecture cÃmű utazó kiállÃtás az elmúlt három évben bejárta a világot. A sorozat zárásaként a Ponton Galériában látható tárlat Ausztrália 20. századi ikonikus épÃtésze, Harry Seidler (1923–2006) munkásságáról ad átfogó képet. A kurátori koncepció különös figyelmet szentel a design- és épÃtészettörténetben elfoglalt helyére, bemutatja az elkészült munkái sorát – a családi házaktól egészen a többemeletes lakóépületekig, irodatornyokig – és kitér megépült civil, sport- és kulturális központjaira, valamint jelentÅ‘s kormányzati megbÃzásaira szerte a világon. A kurátor a tárlat fókuszát egyértelműen Seidler 12 tartós és progresszÃv művészeti együttműködésére helyezi, mely többek között olyan nagyságokkal való közös munkát jelent, mint Walter Gropius, Marcel Breuer, Oscar Niemeyer épÃtészek, Josef Albers Alexander Calder, Norman Carlberg, Sol LeWitt, Charles Perry, Frank Stella, Lin Utzon művészek vagy Max Dupain fotográfus.
Harry Seidler volt az elsÅ‘ épÃtész Ausztráliában, aki teljes mértékben a Bauhaus irányelveket képviselte. Művei egyértelműen felismerhetÅ‘k erÅ‘s geometrikus jellegükrÅ‘l és barokk eredetükrÅ‘l. Emellett épületei mély szerkezet-, és anyagismeretet sugallnak. A kompozÃciók robosztusságának kiegyensúlyozásában megnyilvánuló érzékrÅ‘l tanúskodnak és innovatÃv – ausztrál benapozási problémákra reflektáló – árnyékolástechnikai megoldásokat tartalmaznak.