Három épÃtészlegenda tárlata a Velencei Biennálé mellett
Gaetano Pesce: Multidiszciplináris idő
Padova, Palazzo della Ragione, 2018. 05. 23. – 09. 23.
Szöveg: Szegő György
Fotók: Szegő Júlia
Pesce (1939) Velencében végezte az épÃtészkart, és Padovában már 1959-ben Milena Vettanével indÃtotta az N Group kÃsérleti műhelyt. A kinetikus, szeriális művészet lehetÅ‘ségeit kutatták. A 80-as években, már a Cassina Group idÅ‘szakában az arte povera szellemében foglalkozott a plasztikával, használhatatlan hétköznapi tárgyakat emelt a művészetbe. 1972-ben a New York-i MOMA-ban részese volt a hÃres Italy: The New Domestic Landscape cÃmű, átütÅ‘ sikerű kiállÃtásnak. 1983 óta New Yorkban él és dolgozik, most egy tárlatra visszatért Padovába, ahol képzÅ‘művészeti munkái közt több épÃtészeti projektjét is bemutatja – mert mindeközben épÃtészpraxist is vitt, nagy nemzetközi pályázatokon nyert sikerekkel. Feltri 357 jelű karosszéke emblematikus olyan design tárgy lett, amely megtalálható a világ számos design múzeumában.
A kiállÃtás helyszÃne, a Palazzo della Ragione Európa egyik legszebb középkori középülete, 1218-ban kezdték épÃteni. Az emeleti csarnok 82 m hosszú, 27 m széles, hajóácsolatszerű fedéssel. Falait világóraként borÃtják a Ricobaldo és Da Nono testvérpár, majd Giotto festette allegorikus képek, asztrológiai szimbólumok. A 333 képmezÅ‘ mai jó állapota egy régi tűzvészt követÅ‘ helyreállÃtásnak köszönhetÅ‘. Ez a szÃnes, kozmikus kavalkád ihlette Pesce tárlatának vÃzióját. Az Å‘ multidiszciplináris értelmezése egy épületmakettekbÅ‘l és arte povera szobrokból álló asszamblázs, a mai kor káoszának világórája. A kiállÃtás egyetlen mű, melyen Pesce tárgyegyüttese egybeforr a középkori látomással.
Renzo Piano: VÃzi tervek
Velence – Zattere, Magazzino del Sale, 2018. 05. 24. – 11. 25.
Renzo Piano (1937) Genovában született, hosszú vitorlás- és művészbarátság fűzte össze Emilio Vedova (1919–2006) festÅ‘vel és Luigi Nono (1924–1990) avantgárd zeneszerzÅ‘vel. Vedova az olasz expresszionizmus Új művészet frontjának (1947) alapÃtója volt, Beyond Guernica cÃmű kiáltványuk az avantgárd európai újjászületését hirdette. Peggy Guggenheim 1952-tÅ‘l lett műveinek legfontosabb gyűjtÅ‘je. Luigi Nonóra az 50-es évek elején az ún második bécsi iskola, elsÅ‘sorban Schönberg hatott. Vedova az Intoleranza 1960 és a Prometeo (1984) operáihoz forradalmi látványt, ill. világÃtást tervezett. Renzo Piano a Prometeo Musical Space hajóácsolat-szerű koncerttermével (1983) kapcsolódott hozzájuk. Pianónak most a Vedova AlapÃtvány régi sóraktárból az általa 10 éve kialakÃtott kiállÃtótermében rendeztek látomásos tárlatot. A hosszú, keskeny tér végén egy raktár-ketrecbÅ‘l függesztett pályán lehet kihúzni Vedova festményeit. Most nyolc transzparens Piano-tabló függ a térben: 16 kép, illetve tükörkép. A plexikre vetÃtik Piano vÃzzel kapcsolatos épületeinek vázlatait, animációs eszközökkel felerÅ‘sÃtett storyboard-demonstrációit: filmet, fotót, szerkezettervet. Az egész vÃzió Nono zörej-zenéjére mozog.
A mester ismert munkáit a vÃz motÃvuma köti össze. A Kansai Airport (1994) szigetén a lebegÅ‘ tetÅ‘ tengeri óriáshullámot formáz, a Nemo National Center for Science and Technology (Amsterdam, 1997) gigantikus hajótatra, a Jean-Marie Tjibaou Cultural Center (Új-Kaledónia, 1991) pedig dagadó vitorlákra emlékeztet; a Shard-London Bridge Tower (2012) egyetlen jégszilánk – megannyi vÃzzel együtt élÅ‘ terv. A Pompidou Center (Párizs, 1977) hajómotort idézÅ‘, zseniálisan animált épÃtészeti rajzai lüktetnek. A kiállÃtás az idei épÃtészeti biennálé legfantasztikusabb külsÅ‘ pavilonja.
David Chipperfield 20 új munkája
Vicenza, Palladio Basilica, 2018. 05. 21. – 09. 02.
Palladio bazilikáját, az épÃtészettörténet ikonját 12 éve restaurálták, azóta a biennálék mellé rendre szenzációs tárlatokkal telik meg, mint a padovai Palazzo Ragione kistestvére. Most éppen Chipperfield tartja lélegzetelállÃtó egységben a kiállÃtás-installációt és a tartalmat: fÅ‘ként modelleket, kevés fotót és filmet. Az egység azért is bravúros, mert Chipperfield épületei maguk is egyéniségek, makettjeik mind más, igen egyszerű vagy éppen nemes anyagból épültek. Minimalista elegancia köti össze az épÃtész négy városban működÅ‘ irodáiból (London, Berlin, Milánó, Sanghaj) kikerült munkáit.
A tervek kicsiben is láthatóan a helyek regionális karakteréhez alkalmazkodnak, ám a globális architektúra nyelvén szólnak. A Museo Jumex (Mexikó) az Amore Pacific Headquarters (Szöul), a Royal Academy of Arts masterplanja (London), a James Simons Galerie és a Neue Galerie (Berlin), vagy a West Bund Art Museum (Sanghaj), az Edinburgh Music Venue modellje – itt 1-2 méterre egymástól – egyetlen szÃnpad jól összerakott látványává állnak össze. Számomra a legmaradandóbb látványt az Ikagawa temetÅ‘kápolna (Japán) és a már emlÃtett szöuli irodaház imázsa jelentették. Utóbbi – a körülötte érzékeltetett felhÅ‘karcolók közt – inkább egy felnagyÃtott bútorra emlékeztetett, ám a triviális formához a Milánóban készült szélcsatorna-vizsgálat filmje is hozzátartozik, ebben bámulatos organikus művé alakult át a ház vÃziója. Az emblematikus épÃtésztárlatok Velencében és attól 20 km-re gazdagÃtják a Biennálé élményét.