Térpoétika
Helikon Irodalomtudományi Szemle 2010/1-2.
Idei elsÅ‘, összevont számát a Helikon folyóirat a térpoétika témakörének szentelte. Gaston Bachelard 1958-as, hasonló cÃmű kötetére támaszkodva a tanulmányok sora a térérzékelés és az emlékezet, tér és tudat viszonyát elemzik. Noha a kiindulópont egy irodalomelméleti munka – ami máig nem jelent meg magyarul, noha a 20. századi filozófiatörténet egyik legnagyobb hatású műve -, a szövegek a kultúra szinte minden területét bevonják a kutatásba. A zene, a kortárs irodalom, a késÅ‘ reneszánsz költészet – Michelangelo versei kitűnÅ‘ terepet kÃnálnak a belsÅ‘ univerzum és az architektonikus tér összefüggéseinek vizsgálatához -, a csak néhány évtizede művelt környezetpszichológia, a design, az épÃtészet és a topográfia mind a tér lenyomatának, szerkezetének rögzülését vagy emlékezethordozó funkcióját analizálják.
Ez az inter- vagy inkább transzdiszciplináris szemléletmód nálunk még csak most van megjelenÅ‘ben. Ezért is jelentÅ‘s ez az összeállÃtás. Tillmann József és Szentpéteri Márton szerkesztÅ‘k arra törekednek, hogy a tér tudatosulását és kultúraalakÃtó szeretét az egyes tudományterületek elkülönÃtése nélkül, átfogó designkultúraként szemlélje. Az Ãrások a fizikai tér fogalmától a kultúra,a filozófia teréig tekintik át a témát, és bár a szerzÅ‘k egy része egy adott tudományág művelÅ‘je, az Ãrások a közös pontok, közös fogalmak köré szervezÅ‘dnek. Különös tanulsága az összeállÃtásnak az a differencia, ami az épÃtészek és az épületeket használó, megélÅ‘ társadalom tér-tudata között fennáll. Ennek tanulságai az épÃtészet jövÅ‘je számára rendkÃvül fontosak és az itt közölt tanulmányok szinte mindegyikében megfogalmazódnak.
Götz Eszter