Vizuális Nevelési Világkongresszus
Budapesten találkozik a világ vizuális nevelési szakembereinek színe-java június végén, a Művészettel nevelők nemzetközi szövetsége (InSEA) konferenciáján, amit Kelet-Európában először rendeznek meg.
A Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének a konferencia megrendezésével az volt a célja, hogy a hazai vizuális nevelés képviselői, az egyetemi, pedagógiai kutatók, de főként a rajztanárok számára elérhető közelségébe hozza a nemzetközi szakmai információkat, és bekapcsolja őket a nemzetközi tudományos közéletbe. Az is motiválta őket, hogy legyen végre a rajztanároknak, vizuális nevelési szakembereknek egy igazán nagy ünnepe, ami évekre lelki erőt ad az embert próbáló hétköznapok küzdelmeihez. „Egy nap, amikor a mi eredményeinkről, és problémáinkról van szó a napi sajtóban és a szakmai folyóiratokban”. Erőfeszítéseiknek hála, most már 119 magyar és 62 országból több mint 400 külföldi résztvevő regisztrált a kongresszusra. www.insea2011.org
Az International Society for Education through Art (InSEA) a vizuális művészeti nevelés nemzetközi szervezete, amit Herbert Read Kodály Zoltán közreműködésével alapított 1955-ben, mára öt világrész 80 országát tömörítő nemzetközi szervezetté nőtte ki magát. Az InSEA-nak évente vannak regionális konferenciái az egyes földrészeken, és négyévente pedig egy világkonferenciája, az előző világkongresszus Osakában az európai Rovaniemiben volt. Kelet-európai ország még nem rendezett világkongresszust. Az InSEA mintegy 2 000-es tagsága nagyobb részt felsőoktatásban dolgozó pedagógiai kutató, sokuk emellett képzőművész is, kisebb részben rajztanár a közoktatás különböző intézménytípusaiban. Az InSEA negyedéves folyóirata az International Journal of Education through Art 4-5 oldalas gyakorlatias beszámolókat, esettanulmányokat közöl. www.insea
A Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete (MROE) 1898-ban alakult meg, a tantárgyi szakmai szervezetek között igen korán, a második világháború után megszűnt, majd 1985-ben szervezte ujjá Csőregh Éva iparművész, rajztanár. A szervezetnek jelenleg több mint 700 tagja van, akiknek az egyesület látja el a szakmai érdekképviseletét (tantervek, vizsgák, művészeti nevelési jogszabályok véleményezése), emellett évente szakmai konferenciákat, kiállításokat, tanulmányutakat, művésztelepeket szervez. Tagjai bonyolítják a rajzi és a művészettörténeti Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyt is. A MROE tagja az InSEA-nak és ennek a tagságnak köszönhető például a rajzi érettségi megújítása 1997 – 2003 között, ami a holland pedagógiai értékelési központtal (CITO) folytatott közös kutatásból nőtt ki.
www.mroe.hu
A program. Az első két napon a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem látja vendégül a vizuális nevelési kutatói elő-konferenciát, ahol nyolc felkért előadó ad átfogó képet a szakterületen eddig elért eredményekről. Magyar részről egy friss kutatás (TÁMOP 3.1.9.) beszámolója fog elhangzani, amelyben a vizuális képességek meghatározására és azonosítására, valamint mérésére és fejlődésére tettünk kísérletet nemzetközileg is úttörőként. A fő konferencián a 12 plenáris előadó a hazai és nemzetközi élet kiválóságai, a megnyitó előadást Lovász László tartja „házigazdaként” is, mivel az ELTE TTK ad helyet a rendezvénynek, de ott lesz Nina Czeglédy, Hoppál Mihály és még sokan mások. A több mint 500 előadás és műhely (workshop) mellett 120 posteren bemutatott tudományos újdonság a konferencia kínálata, amit további 18, eredeti diákmunkákból rendezett kiállítás egészít ki, köztük kenyai gyerekrajzok, japán Mangák, a nemzetközi mértékkel is különös értékű magyar alapfokú művészeti iskolák bemutatója és a cigányok oktatásában kiemelkedő eredményeket elérő Ritók Nóra iskolájának a kiállítása, ami egyenesen Strassburgból érkezik haza erre az alkalomra.