Weichinger Károly emlékkiállÃtása
HAP Galéria a FUGA-ban, 2015. április 14. – május 4.
Szöveg: Götz Eszter

A Budai Vár rekonstrukciós terve, 1952
A HAP Galéria 2014 Å‘szén bezárt – de kiállÃtásai változatlanul a közönség elé kerülnek, a zárás óta a FUGA termeiben. A most megnyÃlt emlékkiállÃtás Weichinger Károly, a BME legendás épÃtész-tanárának életművére hÃvja fel a figyelmet. Személyisége, pályája két nagy korszak között képez átjárást: a 20. század elsÅ‘ évtizedeinek, a magyarországi épÃtészet egyik aranykorának tanárai oktatták, majd Å‘ maga 1946–1969 között tanszékvezetÅ‘ként több nemzedéknek tudta kivételes tudását és szellemiségét. Az ötvenes-hatvanas években, amikor a kultúra ideológiai céloknak rendelÅ‘dött alá, és benne az épÃtészet különösen fontos politika-alakÃtó tényezÅ‘ volt, Weichinger a népművészet formáira nyitott hivatástudattal, az épÃtészetet mint alkotói folyamatot szemlélte és vallotta. Tervrajzai, vázlatai, rendkÃvüli rajztudása a kiállÃtáson a 20. századi magyar épÃtészet folytonosságáról tanúskodnak, és a számÃtógépes tervezés korában a kézirajz idÅ‘tálló értékét közvetÃtik. Most kiállÃtott rajzain, látványtervein szépen kirajzolódik az a folyamat, ami a historizáló épÃtészet értékeit átviszi a klasszikus modern tömegformálásba. A harmincas évek végén, negyvenes évek elején készült tervei már egy újfajta szemléletrÅ‘l tanúskodnak, ami feltehetÅ‘en az 1938-as New Yorki-i világkiállÃtás hatásának is köszönhetÅ‘, melynek magyar kiállÃtási pavilonját Weichinger tervezte. Rajzkészségén túl festÅ‘i tehetsége is kivételes volt, képeibÅ‘l kiállÃtást rendezett a Nemzeti Szalon, Å‘ vezette be az ÉpÃtészkaron az épÃtészeti akvarellfestést.