Egyiptom és épÃtészet
Szöveg: Szegő György

Sevilla, Expo pavilon, fotó: Geleta László
Az egyiptomiak gondolkodása életadó erÅ‘ként tisztelte az északra igyekvÅ‘ NÃlust, ami transzcendens tengelyként határozta meg térképzésüket. A folyótól nyugatra épÃtették a szent várost, és keletre a jelen és a jövÅ‘ városát. Nyugatra, ahol a nap lemegy, épÃtették a csodálatos templomaikat, és odavitték a halottaikat is, mÃg keleten az élet funkcióinak épÃtettek. Miért? Mert még elevenen élt bennük a bűnbeesés elÅ‘tti állapot, és úgy gondolták, hogy kapcsolatban kell maradni azokkal a lényekkel, akik egy mindent átalakÃtó, irtózatos metamorfózis következtében eltűntek a szemük elÅ‘l. Sakálfejű, sólyomfejű, macskaarcú férfiak és nÅ‘k környezetébe vitték a halottaikat azért, hogy átvigyék Å‘ket az Édenbe, abba a világba, amit sajnos el kellett hagyniuk. Minden igyekezetük arra irányult, hogy összekössék ezt a múltba szakadt, de a szÃvükben még élÅ‘, létezÅ‘ világot azzal a világgal, amit a mindennapokban élniük kell. Azt mondták, ami fenn van, az van lenn is, s ami lenn van, az van fenn is. Nem voltak hajlandók tudomásul venni azt, hogy – a késÅ‘bbi fogalmazás szerint – a bűnbeesés megtörtént. A teljes egyiptomi társadalom ebben a tudatban élt sok ezer éven keresztül.