Istentisztelet, liturgikus tér és templomépÃtészet
Andrea Longhi – Esteban Fernández-Cobián
Istentisztelet, liturgikus tér és templomépÃtészet
Nyár végére John Pawson tervei alapján elkészült a pannonhalmi bazilika rekonstrukciója, melyet részletesen bemutatunk lapunkban (MÉ 2012/3). Három évvel ezelÅ‘tt konferenciánk és az ahhoz mellékelt tematikus lapszám (2008/5. és 6.) keretében bÅ‘vebben foglalkoztunk a kortárs templomépÃtészettel. A pannonhalmi bazilika frissen befejezett megújulása kapcsán most a téma két ismert kutatójának tollából áttekintést kÃnálunk az olvasóknak a kortárs templomépÃtészet liturgikus szabályairól és az errÅ‘l folyó vita jelen állásáról – a szerk.
A templomépÃtészet sokféle feszültség találkozásának eredménye. Ilyen tényezÅ‘ egy közösségnek és saját egyházművészetének önmegjelenÃtése, egy társadalom teológiai kultúrájának, a támogatók, a tervezÅ‘k és épÃtÅ‘k épÃtészeti kultúrájának, a figurális művészetek és a misetartás művészetének kapcsolatai, vagy a közösség és intézményes, gazdasági és táji kontextusának viszonya. A templomépÃtészet újabbkori történetében a formák és technikák fejlÅ‘dését egyre inkább a liturgia és a vallásosság történetére való összpontosÃtás jellemzi: a rÃtusok kivitelezése, funkcionális és jelképes velejáróikkal együtt, amelyeket ez idÅ‘ szerint az épÃtészeti tér kialakÃtását meghatározó tényezÅ‘nek tekintünk. A liturgikus tér – a maga misézés-történetével – interdiszciplináris helyet tölt be az egyházi épÃtészetet érintÅ‘ események
rekonstruálásában.
Ez az Ãrás kÃsérlet arra, hogy egyensúlyt teremtsen az épÃtészettörténet és a keresztény liturgiák története között, diakrón és interdiszciplináris megközelÃtési módot alkalmazva. A középpontban a liturgiai reformok állnak, melyek mozgatták vagy meggyorsÃtották az épÃtészeti tér megreformálását. A liturgikus kérdés nyilvánvalóan nem azonos a templomépÃtészet értelmezésével: azokat a forrásokat szándékoztunk kutatni, amelyek segÃtenek megérteni a rÃtusok és a liturgia tulajdonképpeni szerepét a templomok épÃtészeti programjának megalapozásában, valamint egyéb tényezÅ‘kkel való kölcsönhatásukat. Központi témánk azonban érinti a kortárs történetÃrást mint keretet. Különös figyelmet fordÃtunk a történeti kutatás és az épÃtészetliturgia kapcsolatának vitája közötti, létezÅ‘ összefüggésre.